Loppukesällä juotiin vettä ja popsittiin hedelmiä ja marjoja

Hedelmät, marjat ja alkoholittomat juomat erottuivat kovina kasvajina ruokakaupan myynnissä. Alkoholijuomien myynti kasvoi hitaammin kuin elintarvikemyynti kokonaisuudessaan. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta heinä-syyskuulta.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo heinä-syyskuussa oli 6,0 miljardia euroa ja elintarvikemyynnin arvo siitä 3,9 miljardia euroa. Vuoden takaiseen verrattuna päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi 3,8 prosenttia. Elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi 3,7 prosenttia hintojen noustessa 2,0 prosenttia. Myynnin arvon kasvu johtui sekä myydyn määrän kasvusta että hintojen noususta.

Hedelmien ja marjojen myynnin arvo kasvoi heinä-syyskuussa 18 prosenttia myydyn määrän kasvaessa liki 11 prosenttia. Myös erilaisten alkoholittomien juomien myynti kehittyi hyvin. Tuoteryhmän myynnin arvo kasvoi 11 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna ja myynnin määrä vajaat 3 prosenttia.

Juomien myynnissä näkyy helteinen heinäkuu ja kuluttajakäyttäytymisen muutos kohti alkoholittomia juomia. Kolmannella vuosineljänneksellä erilaisten vesien myynti kasvoi lähes 18 prosenttia, alkoholittomien oluiden 10 prosenttia ja virvoitusjuomien 9 prosenttia viime vuodesta. Lager- ja muiden oluiden myynti sen sijaan laski 0,5 prosenttia.

Alkoholijuomien myynti kasvoi hitaammin kuin elintarvikemyynti kokonaisuudessaan. Tuoteryhmän myynnin arvo kasvoi vuodessa 1,7 prosenttia.

– Rypäleviinien, käytännössä kesäkuussa 2024 myyntiin tulleiden kauppavahvuisten viinien ja alkoholittomien viinien, myynti kasvoi 8 prosenttia vuodentakaisesta. Rypäleviinejä myytiin 21 miljoonalla eurolla, mikä oli 4 prosenttia alkoholijuomien yhteensä 512 miljoonan euron myynnistä. Rypäleviinien tuoteryhmän myynnin arvo on alkoholijuomista toiseksi pienin, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen kertoo.

Siipikarjan- ja sianlihan myynti kasvoi, naudanlihan myynti laski. Naudanlihan hinnassa nähtiin selvä tasokorotus. Naudanlihan hinnan 14 prosentin nousu ja jauhelihan ajoittain heikko saatavuus ohjasivat myyntiä muihin lihalajeihin. Kokonaisuudessaan lihan myynti oli heinä-syyskuussa käytännössä vuoden takaisella tasolla.

Elintarvikkeiden hinnat nousivat vuodessa 2 prosenttia. Nousu oli keskimääräistä nopeampaa tuoteryhmissä alkoholittomat juomat (8 %), hedelmät ja marjat (6,7 %) ja sokerit (6,7 %). Sekä hedelmien ja marjojen että alkoholittomien juomien myyty määrä kasvoi kuitenkin hintojen noususta huolimatta. Kahvi oli kolmannella vuosineljänneksellä vielä lähes 29 prosenttia kalliimpaa kuin vuosi sitten.

Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani ja M-ketju. Tilastoa on julkaistu vuodesta 2020 alkaen. Kauppahalli24 oli tilastossa mukana vuoden 2022 ensimmäisestä neljänneksestä vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen.

Huom! Aineiston luokittelun tarkistus on vuonna 2025 aiheuttanut myynnin siirtymää tuoteryhmässä Muut viljatuotteet ja etenkin tuoteryhmissä Perunalastut ja Muut ruokavalmisteet. Perunalastut kuuluvat pääluokkaan Vihannekset, joten siirtymä vaikuttaa koko pääluokan myynnin arvon kehitykseen.

Jaa julkaisu