Kaupan omat merkit (private labels) tarjoavat kuluttajille laadukkaita tuotteita edullisesti

Päivittäistavarakaupan valikoimien lähtökohtana ovat kuluttajien tarpeet ja odotukset. Yksi kaupan keskeisistä tehtävistä on tarjota kuluttajille monipuolinen ja kattava tuotevalikoima. Kaupan omat tuotemerkit ovat tärkeä osa tätä valikoimaa. Kaupan omat merkit auttavat pitämään ostoskorin kokonaishinnan kohtuullisena. Vaikka kuluttaja olisi siirtynyt kaupan omiin merkkeihin säästösyistä, jatkuu niiden ostaminen usein taloustilanteen kohennuttuakin.

Kaupan tavoitteita omille tuotemerkeille ovat myös asiakasuskollisuuden lisääminen, ketjubrändin vahvistaminen, kilpailijoista erottuminen, markkina-aseman vahvistaminen, vähittäiskaupan katteen lisääminen, tuotteiden laadun parantaminen ja toimitusketjun hallinnan varmistaminen.


”Kuluttajille on tärkeää, että kaupan valikoima on laadukas ja monipuolinen. Monille myös hinnalla on väliä. Kaupan omat merkit tarjoavat usein brändituotteita edullisemman vaihtoehdon. Kun kaikissa tuotteissa on riittävät ja selkeät pakkausmerkinnät muun muassa ainesosista ja ravintosisällöstä sekä alkuperästä, on kuluttajilla aito mahdollisuus tehdä omien mieltymyksiensä ja budjettinsa mukaisia valintoja. Omien merkkien pakkauksissa kaupalla on myös mahdollisuus parantaa kuluttajille annettavia lajitteluohjeita ja siten edistää pakkausten kierrättämistä.”
           Juha Beurling-Pomoell, Kuluttajaliiton pääsihteeri


Paljon muutakin kuin hyvä hinta-laatusuhde

Kaupan omat merkit ovat pääsääntöisesti brändituotteita edullisempia ja edistävät kilpailua tuotteiden välillä kuluttajan eduksi. Vaikka osa kaupan omista tuotemerkeistä kilpailee hinnalla, niissä panostetaan myös laatuun ja esimerkiksi lähiruokatuotteisiin. Pienen yrityksen kannalta mahdollisuus valmistaa kaupan oman merkin tuotteita voi avata erinomaisen tilaisuuden kasvattaa asiakaskuntaa ja liikevaihtoa. Hyvä hinta-laatusuhde kiinnostaa kuluttajia ja kaupan omien merkkien myynti on viime vuosina kasvanut.

Kaupan omat merkit ovat kansainvälinen ja laajasti myös muilla kaupan toimialoilla käytössä oleva toimintamalli. Suomessa kaupan omien merkkien osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on pienempi kuin Euroopassa keskimäärin. Omien merkkien osuus tehdyistä ostoista on meillä vakiintunut viime vuosina noin neljännekseen.

Tutustu alla olevasta linkistä avautuvaan esitteeseen (julkaisuvuosi 2020). Se kertoo käytännön esimerkkien avulla kaupan omien merkkien roolista elintarvikealalla toimiville yrityksille ja niiden merkityksestä kuluttajalle.