Kaupan omat merkit (private labels) tarjoavat kuluttajalle laadukkaita tuotteita edullisesti

Kaupan omat merkit auttavat pitämään ostoskorin kokonaishinnan kohtuullisena. Kaupan tavoitteita omille tuotemerkeille ovat lisäksi asiakasuskollisuuden lisääminen, ketjubrändin vahvistaminen, kilpailijoista erottuminen, markkina-aseman vahvistaminen, vähittäiskaupan katteen lisääminen, tuotteiden laadun parantaminen ja toimitusketjun hallinnan varmistaminen.

Vaikka kaupan omiin merkkeihin olisi siirrytty säästösyistä, kuluttajat jatkavat niiden ostamista usein taloustilanteen kohennuttua.

Hyvä hinta-laatusuhde

Vaikka osa kaupan omista tuotemerkeistä kilpailee hinnalla, niissä panostetaan myös paljon laatuun ja esimerkiksi lähiruokatuotteisiin. Pienen yrityksen kannalta mahdollisuus valmistaa kaupan oman merkin tuotteita voi avata erinomaisen tilaisuuden kasvattaa asiakaskuntaa ja liikevaihtoa. Hyvä hinta-laatusuhde kiinnostaa kuluttajaa ja kaupan omien merkkien myynti on viime vuosina kasvanut.