Kauppojen alkoholin myynti väheni vuoden ensimmäisellä puoliskolla

Alkoholin vähittäismyynti Suomessa väheni vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla sekä litroissa että 100 % alkoholina mitattuna. Myynti väheni vuoteen 2016 verrattuna molemmilla mittareilla 2 %. Luvut selviävät Valviran tuoreesta alkoholijuomien myyntitilastosta.

Alkoholin myynti väheni alkuvuonna, vaikka samaan aikaan päivittäistavaroiden kokonaismyynti Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksissä kasvoi 1,2 %. Yhdistyksen jäsenyritykset vastaavat noin 98 % Suomen päivittäistavarakaupan myynnistä.

– Jo pitkään käynnissä ollut alkoholikulttuurin muutos näkyy tässäkin kehityksessä. Alkoholi kuuluu yhä useammin ruoan yhteyteen ja määrän sijasta panostetaan laatuun. Suomalaiset ovat valmiita liberaalimpaan, eurooppalaiseen lainsäädäntöön myös alkoholin osalta, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Aukioloaikojen vapauttaminen ei vaikuttanut alkoholin myyntiin

Kauppojen aukiololain kumoaminen vuonna 2016 toi päivittäistavarakaupoille noin 15 uutta myyntipäivää. Lisäksi yli 400 m² myymälät saivat mahdollisuuden olla vapaasti auki myös lauantai- ja sunnuntai-iltaisin. Päivittäistavarakaupan myynti kokonaisuudessaan kasvoi prosentin verran vuonna 2016. Lisääntyneestä myyntiajasta ja kasvaneesta päivittäistavaroiden kokonaismyynnistä huolimatta alkoholin myynti säilyi vuonna 2016 edellisvuoden tasolla Suomen päivittäistavarakaupoissa.

Kokonaisuudessaan (ml. anniskelumyynti ja Alkon myynti) kotimaan alkoholin myynti väheni vuonna 2016 sekä litroissa että 100 % alkoholina mitattuna 0,6 %. Vuoden 2017 alkupuoliskolla alkoholin myynti kokonaisuudessa väheni litroissa 1,7 % ja 100 prosenttisena alkoholina mitattuna 1,3 %.

Valviran alkoholijuomien myyntitilasto

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0400 688 708

Jaa julkaisu