Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi joulukuussa 0,9 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli joulukuussa 1 561,3 miljoonaa euroa, mikä oli 0,9 prosenttia enemmän kuin joulukuussa 2014.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan päivittäistavaroiden hinnat supistuivat joulukuussa 1,2 prosenttia vuoden 2014 joulukuusta. Laskua kertyi elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osalta 1,8 prosenttia sekä käyttötavaroiden osalta 0,9 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 0,7 prosenttia vuodentakaisesta**. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos*** oli joulukuussa -0,2 prosenttia. Marraskuussa inflaatio oli -0,2 prosenttia. 

– Joulukuun lähes prosentin myynnin kasvu oli postiviinen yllätys, etenkin kun huomioidaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnan lasku, joka Tilastokeskuksen mukaan oli joulukuussa 1,8 %, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa. 

Päivittäistavaroiden myynti lisääntyi joulukuussa suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Suurissa supermarketeissa nousua kertyi 2,9 prosenttia ja hypermarketeissa 2,2 prosenttia vuoden 2014 joulukuuhun verrattuna. Pienet supermarketit sen sijaan menettivät myynnistään 2,7 prosenttia, valintamyymälät 2,3 prosenttia ja pienmyymälät 2,0 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.

– Joulu kasvattaa perinteisesti etenkin suurten myymälöiden myyntiä. On kiinnostavaa nähdä, miten aukioloaikojen vapautuminen vaikuttaa eri myymälätyyppien myynnin kehitykseen. Laajan koko maan kattavan myymäläverkon säilyttämiseksi on tärkeää turvata pienten myymälöiden toimintaedellytykset. Tätä voidaan tukea purkamalla kauppojen valikoimien rajoituksia. Esimerkiksi valmisteilla olevassa alkoholilain uudistuksessa tulisi vähittäiskaupoille sallia mietojen viinien ja vahvojen oluiden myynti sekä sallia näiden tuotteiden myynti kaupan normaalin aukioloajan mukaisesti, Luoto sanoo.

Päivittäistavaroiden myynti laski vuonna 2015 yhteensä 0,8 prosenttia vuodentakaisesta
Päivittäistavaroiden myynti supistui tammi-joulukuussa 0,8 prosenttia vuoden 2014 tammi-joulukuusta. Laskua kertyi pienmyymälöissä 0,4 prosenttia, valintamyymälöissä 3,0 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 4,4 prosenttia edellisvuodesta. Suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa myynti lisääntyi ja kasvua kirjattiin suurten supermarkettien osalta 0,4 prosenttia ja hypermarkettien osalta 1,2 prosenttia vuodentakaisesta.
– Vuonna 2015 päivittäistavarakaupan hintakilpailu oli kovaa. Hinnat laskivat lähes kaksi prosenttia ja koko alan myynti jäi 0,8 % miinukselle. Viimeisellä vuosineljänneksellä päivittäistavarakaupan myynnin volyymi eli myyntimäärä kääntyi lupaavaan 1,2 % kasvuun. Tämä on rohkaiseva uutinen koko suomalaisen elintarvikeketjun kannalta. Elintarvikeketju on iso työllistäjä, joten orastavaa kasvua ei pidä vaarantaa ostovoimaa heikentävillä toimilla kuten ruoan arvonlisäverokantaa nostamalla, Kari Luoto painottaa.
Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-joulukuussa yhteensä 1,1 prosenttia edellisvuodesta. Kasvua oli ainoastaan alkoholijuomien ja tupakan tuoteryhmässä, jossa hinnat nousivat 1,6 prosenttia verrattuna vuoden 2014 tammi-joulukuuhun. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osalta hinnat laskivat 1,9 prosenttia ja käyttötavaroiden osalta 0,7 prosenttia vuodentakaisesta. 
Vuoden 2015 joulukuussa oli 25 arkimyyntipäivää****, eli yksi päivä enemmän kuin edellisvuoden joulukuussa. Vastaavasti myös tammi-joulukuussa oli yksi arkimyyntipäivä enemmän kuin vuoden 2014 tammi-joulukuussa. 
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
**Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2015 aikana.
***Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2015 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen.
****Arkimyyntipäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai–lauantai) pl. arkipyhät. Joulukuussa arkipyhiä olivat 25.–26.12.2015.
Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708  
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741
Liitteet:
Jaa julkaisu