Lausunto: Asetusluonnos valtioneuvoston alkoholilain täytäntöönpanosta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Päivittäistavarakauppa ry:ltä (PTY) lausuntoa asetusluonnoksesta valtioneuvoston alkoholilain täytäntöönpanosta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi. PTY kiittää ja lausuu seuraavaa:

Yleistä

PTY näkee tärkeänä, että sääntely säilyy oikeasuhtaisena huomioiden toiminnan laajuuden, jotta myös pienet toimijat voivat osallistua alkoholimarkkinoiden kehitykseen ja tarjota palvelujaan vastuullisesti. Pienille myyntipisteille ei saa syntyä byrokraattisia esteitä sääntelyn alla olevan toiminnan käynnistämiseksi ja sen ylläpitämiseksi. Kioskeilla ja pienillä myymälöillä on tärkeä rooli osana ratkaisua. Laaja ja valvottu myyntiverkosto mahdollistaa vastuullisen myynnin koko maassa.

6 a § Alkoholijuomien toimituslupahakemuksen sisältö

Pykälässä esitetään, että lupaviranomainen voi vaatia hakijalta valvonnan turvaamiseksi tai turvallisuuden varmistamiseksi välttämättömiä lisäselvityksiä alkoholilain 17 a §:n 2 momentissa tarkoitettujen ehtojen ja rajoitusten tarpeellisuuden arvioimiseksi.

HE 131/2025 vp hallituksen esityksessä eduskunnalle laiksi alkoholilain muuttamisesta esitetään, että lupaviranomainen saa määrätä alkoholijuomien toimituslupaan ehtoja ja rajoituksia, jos se on välttämätöntä valvonnan turvaamiseksi tilanteissa, joissa viranomaisella on aihetta olettaa, ettei alkoholijuomien toimitusluvan haltija tai sen lukuun toimiva alkoholijuomien toimittaja noudata laissa säädettyjä velvollisuuksiaan alkoholijuomien toimituksessa tai luovutuksessa. Lisäksi hallituksen esityksessä esitetään, että tarkoitetut ehdot ja rajoitukset on mitoitettava siten, että ne eivät estä eivätkä kohtuuttomasti vaikeuta luvanhaltijan toiminnan harjoittamista. Jos ehtoja ja rajoituksia asetetaan luvanhaltijan käynnissä olevaan toimintaan, ne saadaan määrätä tulemaan voimaan aikaisintaan 30 päivän kuluttua päätöksen tiedoksiannosta. Lupaviranomaisen on luvanhaltijan hakemuksesta muutettava lupaan liitettyjä ehtoja ja rajoituksia tai poistettava ne viipymättä, jos toiminnan luonne tai muut erityiset olosuhteet ovat muuttuneet siten, etteivät ehdot ja rajoitukset ole enää välttämättömiä.

Esitämme, että jälkimmäinen kohta ehtojen ja rajoitusten mitoituksesta, voimaantulosta ja poistosta lisätään myös asetuksen perustelumuistioon, jotta viranomaisten mahdollisesti lisäselvityksen perusteella määräämät ehdot ja rajoitukset pysyvät oikeasuhtaisina ja kohtuullisina luvanhaltijalle.

13 § Toiminnan muutoksia koskeva hakemus tai ilmoitus

Pykälässä esitetään, että lupaviranomainen voi vaatia tarpeellista lisäselvitystä luvan myöntämisen tai hyväksymisen edellytysten ja lupaa tai hyväksymistä koskevien määräysten, ehtojen ja rajoitusten tarpeellisuuden arvioimiseksi. Selvitystä voidaan vaatia tässä tarkoituksessa myös siitä muutokseen liittyvästä toiminnasta, joka säilyy ennallaan.

Mitä viimeisellä virkkeellä tarkoitetaan käytännössä ja miten tämä voi vaikuttaa toimijoihin? Mikäli kaupalla olisi toimituslupa ja myöhemmin haluttaisiin lisätä esim. itsepalvelukassoja, voisiko viranomainen edellyttää selvityksiä tai muutoksia toimituslupaan tai toisinpäin? Viranomaisen ei tule vaatia selvitystä olemassa olevaan vähittäismyyntiin liittyvästä toiminnasta sen vuoksi, että kaupasta toimitetaan jatkossa alkoholia kotiinkuljetuksena tai kauppa luovuttaa alkoholijuomia kuljetusyrityksen toimitettavaksi.

Esitys lisäyksestä

Hallituksen esityksessä 131/2025 vp eduskunnalle laiksi alkoholilain muuttamisesta esitetään seuraavaa: alkoholijuomia ei saisi toimittaa terveydenhuollon palveluyksikköön, päihdehuollon 37 yksiköihin, lastensuojelulain (417/2007) 57 §:ssä tarkoitettujen lastensuojelulaitosten asuinyksiköihin, varhaiskasvatuksen järjestämispaikkaan, esi- tai perusopetuksen järjestämispaikkaan eikä yleiselle leikkikentälle.

Vastuullisen alkoholipolitiikan näkökulmasta ymmärrämme kieltolistan tarkoitusperän. Käytännön toimitustilanteessa tulkinnanvaraisia tilanteita on kuitenkin paljon esim:

· perhepäivähoito omassa kodissa

· kerhotila asuinkerrostalon alakerrassa esim. koululaisten iltapäiväkerhon käytössä päivisin

Mikäli vaatimus säilytetään laissa, tulee valvovalle viranomaiselle säätää velvollisuus ylläpitää ajantasaista toimijoille saatavissa olevaa koko maan kattavaa listaa toimituskieltopaikoista koneellisesti luettavassa muodossa. Esitämme siis, että asetukseen lisätään tämä viranomaisvelvollisuus listan ylläpitämisestä.

Kunnioittavasti

Päivittäistavarakauppa ry

Tuula Loikkanen
toimitusjohtaja

Anna Salminen
erityisasiantuntija

Jaa julkaisu