On oma asia miltä näyttää – Paperit kysytään silti
Kampanja kertaa ikärajavalvonnan pelisääntöjä
On oma asia miltä näyttää – Paperit kysytään silti! Päivittäistavarakaupoissa käynnistyvä ikärajavalvontakampanja muistuttaa, että henkilöllisyystodistus kysytään ikärajallisia tuotteita ostettaessa aina, kun asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Näin varmistetaan, että tuotteita ei päädy alaikäisille.

Kaupan tehtävä on valvoa, että muun muassa alkoholin, tupakan ja rahapelien myynnissä noudatetaan lain vaatimia ikärajoja. Koska ulkonäkö on jokaisen oma asia, ikä tarkastetaan papereista kaikilta alle 30-vuotiaalta vaikuttavilta asiakkailta. Näin kauppa varmistaa, että ikärajallisia tuotteita ei päädy alaikäisille.
Nyt alkava Miltä näyttää -kampanja on esillä päivittäistavarakaupoissa kautta maan. Kampanjan keulakuva on monien tyylien artisti Tuure Boelius, joka omalla esimerkillään näyttää, että olipa päivän look mikä tahansa, henkkarien kysymiseen kannattaa varautua.
– Halusin lähteä mukaan kampanjaan eniten sen tärkeän viestin takia. Näytän paperit lähtökohtaisesti aina oma-aloitteisesti ja musta se on ainoa oikea tapa, jos tietää näyttävänsä alle 30-vuotiaalta, Tuure Boelius sanoo.
Iän todistaminen on helppoa, kun pitää paperit valmiina tullessaan kassalle ikärajallisten tuotteiden kanssa ja valmistautuu esittämään henkilöllisyystodistuksen, jos myyjä sitä pyytää.
– Paperit kuuluu kysyä ja musta olisi vastuutonta, jos niitä ei kysyttäisi multa tai kassajonossa mun edessä olevalta nuorelta. Kassatyöntekijät hoitaa duuninsa hyvin, kun kysyy paperit eikä siitä saa suuttua! Näyttämällä henkkarit itse säästät molempien aikaa ja näytät, että sulla on hyvät käytöstavat.
Laki kieltää myös alkoholin ja tupakan välittämisen alaikäiselle. Kauppa ei voi myydä alkoholijuomaa tai tupakkaa täysi-ikäisellekään asiakkaalle, jos myyjällä on syytä epäillä niiden päätyvän alaikäisen käyttöön.
– Muista ostaa ikärajavalvotut tuotteet vain itsellesi. Älä välitä alaikäiselle kaverille tai sisarukselle. Se on noloa, Tuure painottaa.
Iän tarkastus tehdään riippumatta siitä, miten vanhalta tai nuorelta asiakas sattuu näyttämään, sillä ulkonäkö voi hämätä kumpaankin suuntaan. Jos asiakas ei pyydettäessä voi todistaa ikäänsä, kauppa ei voi myydä tuotetta.
– Ulkonäkö on oma asia, ikä ei. Papereita ei kysytä sattumanvaraisesti. Kaupoissa käytetään 30 vuoden viiteikää, jotta kassahenkilön on luontevampi tarkastaa asiakkaan ikä, erityisasiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä sanoo.
Miltä näyttää -kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa kahden vuoden ajan. Somessa sitä voi seurata muun muassa Instagramissa, TikTokissa ja Facebookissa. Kampanjan toteuttavat Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset.
Kampanja toteutetaan yhteistyössä mainostoimisto Smoyn kanssa.