Käänne elintarvikkeiden myynnissä: hintojen nousu hidastui ja myynnin määrä nousi plussalle

Elintarvikkeiden hintojen nousu hidastui päivittäistavarakaupassa vuoden viimeisellä neljänneksellä. Myynnin arvo kasvoi ja myynnin määrä kiri noin prosentin kasvuun vuodentakaiseen verrattuna. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta loka-joulukuulta.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo vuonna 2023 oli 22,3 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osuus oli 16,5 miljardia euroa. Myynnin arvolta suurin tuoteryhmä ovat maitotuotteet, joita myytiin 2,8 miljardilla eurolla. Edelliseen vuoteen verrattuna koko päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 6,0 prosenttia ja elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynti 7,1 prosenttia.

Loka-joulukuussa elintarvikkeiden hintojen nousu hidastui 3,1 prosenttiin, kun samaan aikaan kaikkien päivittäistavaroiden hintataso nousi 3,8 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Hintakehitys eriytyi yksittäisten tuoteryhmien välillä. Esimerkiksi sokerin hinta nousi 34,2 prosenttia ja kaakaon hinta nousi 15,6 prosenttia. Kahvin hinta laski 9,3 prosenttia, naudanlihan hinta laski 5,4 prosenttia ja tuoreiden vihannesten hinta laski 5,3 prosenttia vuodentakaisesta.

Elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi loka-joulukuussa 4,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynnin arvo kasvoi kaikissa pääluokissa. Myynnin arvoon vaikuttaa tuotteiden myyty määrä ja niiden hinta. Esimerkiksi jogurtin myynnin 5,7 prosentin kasvusta 4,0 prosenttia tuli hinnan noususta ja 1,7 prosenttia kasvaneesta myyntimäärästä. Toisaalta sokerin myynnin arvo kasvoi 34,4 prosenttia johtuen täysin sokerin hinnan noususta.

Elintarvikkeiden myyty määrä, eli kilo- ja litramääräinen myynti, kasvoi 1,1 prosenttia verrattuna loka-joulukuuhun 2022. Määrän muutos lasketaan poistamalla arvon muutoksesta hintojen muutoksen vaikutus. Eniten kasvoi pakastemarjojen ja naudanlihan myyty määrä.

– Inflaatio oli etenkin vuoden alussa hyvin nopeaa, mikä sai kuluttajat tarkastelemaan hintoja entistä tarkemmin. Myynnin määrän kääntyminen loppuvuonna pieneen kasvuun on hyvä uutinen kaikille elintarvikeketjun toimijoille maataloudesta kauppaan, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Viime vuonna hintojen nousu piti yllä myynnin kasvua

Koko vuonna 2023 elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi 7,5 prosenttia. Kasvu selittyy täysin hintojen nousulla. Elintarvikkeiden hinnat kohosivat viime vuonna keskimäärin 9,6 prosenttia edellisestä vuodesta. Myynnin arvoaan kasvattivat kaksinumeroisilla luvuilla muun muassa sokeri ja erilaiset herkut kuten perunalastut, makeiset ja jäätelö. Näidenkin tuoteryhmien myynnin arvoa lisäsi hintojen nousu.

– Kasvaneet menot ja korkokulut näkyivät kuluttajakäyttäytymisessä ruokakaupassa. Lohturuoan kulutus tyypillisesti kasvaa taloudellisesti haastavina aikoina ja näin näyttää olleen myös viime vuonna. Päivittäistavarakaupan myydyimpiä tuotteita ovat silti peruselintarvikkeet, Luoto painottaa.

Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju ja Kauppahalli24. Yritysten osuus Suomen päivittäistavaramarkkinoista on noin 96 prosenttia. Vuodesta 2020 alkaen tehty tilasto analyyseineen on saatavilla maksutta PTY:n verkkosivuilla.

Loka-joulukuun tilastossa näyttäisi olevan prosentuaalisesti suuri muutos rypäleviinien myynnin arvon kehityksessä. Tämä johtuu glögijuomien tilastoinnin oikaisusta ja näkyy suurina prosenttilukuina, vaikka tuoteryhmän myynnin arvo on hyvin maltillinen.

Q4-julkaisun aineisto:

Tilasto: Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto 10–12/2023
– Elintarvikkeiden myynnin kehitys 10–12/2023 ja 2023: esitys ja analyysi
Video: Keskeiset johtopäätökset
Tilastokeskuksen tiedote

Jaa julkaisu