Päivittäistavarakaupan myynti ja markkinaosuudet 2022
Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa vuonna 2022 oli 21,6 miljardia euroa. Myynnin volyymi laski edellisestä vuodesta 5,2 prosenttia ja myynnin arvo kasvoi 3,7 prosenttia. Tiedot perustuvat NielsenIQ Päivittäistavaramyymälärekisteriin.
S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi 5,7 prosenttia edellisestä vuodesta. Sen markkinaosuus oli 47,0 prosenttia. K-ryhmän päivittäistavaramyynti väheni 0,2 prosenttia edellisestä vuodesta. Sen markkinaosuus oli 35,2 prosenttia. Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi 5,8 prosenttia edellisestä vuodesta. Sen markkinaosuus oli 9,8 prosenttia.
Verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä oli 2,7 prosenttia. Päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa oli 586 miljoonaa euroa vuonna 2022. Kasvua edellisestä vuodesta oli 9,4 prosenttia.
Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä 2022

Päivittäistavaramyynti sis. alv.
Lähteet: NielsenIQ Päivittäistavaramyymälärekisteri, *-merkityt: PTY
** sis. käyttötavaramyyntiä. Lähde: PTY