Päivittäistavarakaupan myynti ja markkinaosuudet 2023
Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa vuonna 2023 oli 22,9 miljardia euroa. Myynnin arvo kasvoi edellisestä vuodesta 6,0 prosenttia. Myynnin volyymi laski toista vuotta peräkkäin, laskua oli 1,1 prosenttia. Tiedot perustuvat NielsenIQ Päivittäistavaramyymälärekisteriin.
S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi edellisestä vuodesta 8,9 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 48,3 prosenttia. K-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi edellisestä vuodesta 3,3 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 34,3 prosenttia. Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi edellisestä vuodesta 3,9 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 9,6 prosenttia.
Päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa vuonna 2023 oli 626 miljoonaa euroa. Kasvua edellisestä vuodesta oli 6,7 prosenttia. Verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä oli toista vuotta peräkkäin 2,7 prosenttia.
Lähteet: NielsenIQ Päivittäistavaramyymälärekisteri, *-merkityt: PTY
** sis. käyttötavaramyyntiä. Lähde: PTY