Päivittäistavarakaupan myynti ja markkinaosuudet 2020

Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa vuonna 2020 oli yli 20,2 miljardia euroa. Myynnin volyymi kasvoi 6,6 prosenttia edellisestä vuodesta. Myynnin arvo kasvoi 8,4 prosenttia. Tiedot perustuvat NielsenIQ:n tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.

S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi 8,1 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 46,0 prosenttia. K-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi 9,5 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 36,9 prosenttia. Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi 7,1 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 9,5 prosenttia. 

Verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä oli 2 prosenttia. Osuus yli kolminkertaistui, kun se vuonna 2019 oli 0,6 prosenttia. Verkkokaupan arvo kasvoi 395 miljoonaan euroon edellisvuoden 110 miljoonasta. Koko päivittäistavaramyynnin kasvusta verkkokauppa toi vajaan viidenneksen.

Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä 2020

Ryhmä                      Markkinaosuus, %
S-ryhmä                                    46,0 %
K-ryhmä                                    36,9 %
Lidl Suomi Ky                             9,5 %   
Tokmanni-konserni*                  3,2 %
Minimani*                                   0,6 %  
M-ketju**                                    0,3 %  
Muut yksityiset*                          3,4 %  
 

Päivitetty 18.6.2021: Markkinaosuus ”Muut yksityiset” on 3,4 %, ei 3,5 %. Ero johtuu desimaalipyöristyksestä.

Pt-myynti sis. alv.
Lähteet: NielsenIQ Päivittäistavaramyymälärekisteri, * -merkityt, lähde: PTY
** sis. käyttötavaramyyntiä. Lähde: PTY

 

Lisätiedot: 
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, puh. 040 068 8708

Jaa julkaisu