Päivittäistavarakaupan myynti ja markkinaosuudet 2017

Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa vuonna 2017 oli lähes 17,6 miljardia euroa. Myynnin arvo kasvoi +1,0 % edellisvuoteen verrattuna, mikä on paras kehitys sitten vuoden 2013. Koko päivittäistavaravalikoimaa myyviä myymälöitä oli Suomessa 1.1.2018 yhteensä 2 824 kappaletta.

Kaupan ryhmistä myyntiään kasvatti eniten Lidl (+5,5 %), joka avasi vuonna 2017 kaikkiaan 13 uutta myymälää. Markkinaosuus kasvoi eniten K-ryhmällä, kasvua oli 1%-yksikön verran. Kasvuun vaikutti se, että vuoden 2016 Suomen Lähikauppa Oy:n oston myötä hankitut myymälät toimivat vuonna 2017 kokovuotisesti osana K-ryhmää. K-market on yli 800 myymälän verkostollaan Suomen laajin päivittäistavaramyymäläketju. S-ryhmän markkinaosuus kasvoi 0,5 %-yksikköä. Kasvua veti erityisesti Prisma-ketju.
Tiedot perustuvat markkinatutkimusyritys Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteriin. Nielsen julkistaa tiedot vuosittain maaliskuussa. Päivittäistavaramyymälärekisteriin on lisätty myös suppeampaa päivittäistavaravalikoimaa myyvät halpahintamyymälät ja huoltoasemamyymälät.

Muokattu 4.5.2018: Päivitetty Lidlin uusien myymälöidenmäärä vuonna 2017 (13 kpl).

Lue Nielsenin tiedote kokonaisuudessaan Nielsenin verkkosivuilta.
HUOM. Nielsenin tiedotteessa esitetyt vuosien 2016 ja 2017-luvut ovat vertailukelpoisia keskenään, sillä Nielsen on huomioinut rekisteriin tehdyt lisäykset takautuvasti vuoden 2016 osalta. Sen sijaan tiedotteen luvut eivät ole vertailukelpoisia aiempien vuosien tiedotteiden lukujen kanssa, johtuen mukaan liitetyistä uusista markkinoista.

Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä 2017

Ryhmä                      Markkinaosuus %
S-ryhmä                                   45,9 %
K-ryhmä                                   35,8 %
Lidl Suomi Ky                            9,3 %   
Tokmanni-konserni*               1,6 %   
Stockmann*                              0,8 %   
Minimani*                                 0,6 %  
M-ketju**                                  0,5 %  
Muut yksityiset*                       5,5 %  

Pt-myynti sis. ALV.
Päivittäistavaramyymälärekisteriin on nyt lisätty suppeampaa pt-valikoimaa myyvät halpahintamyymälät sekä huoltoasemamyymälät. Yllä olevat markkinaosuudet eivät siksi ole vertailukelpoisia PTY:n aiempien vuosien tiedotteissa olevien markkinaosuuksien kanssa.

Lähteet:
Nielsen Päivittäistavaramyymälärekisteri
* -merkityt, lähde: PTY
** luku kokonaismyynti, sis. käyttötavarat. Lähde: PTY

Jaa julkaisu