Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi helmikuussa 2,7 prosenttia edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 helmikuussa 1 523,2 miljoonaa euroa, mikä oli 2,7 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 helmikuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat helmikuussa 3,9 prosenttia vuoden 2021 helmikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat helmikuussa kaikkiaan 4,5 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 3,1 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat 0,6 prosenttia. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli helmikuussa 4,5 prosenttia. Tammikuussa inflaatio oli 4,4 prosenttia. Inflaation lievä nousu johtui muun muassa sähkön hinnan noususta.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammikuussa hypermarketeissa yhteensä 2,1 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi helmikuussa 3,8 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 3,9 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 0,5 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski 2,6 prosenttia vuoden 2021 helmikuuhun verrattuna.
– Helmikuun myynnin kasvu selittyy täysin elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hintatason nousulla. Edellisvuoteen verrattuna kuluttajat ostivat kappalemääräisesti vähemmän tai siirtyivät ostamaan edullisempia tuotteita. Etenkin yleisen hintatason noustessa kuluttajille on tärkeää, että ruokakaupassa on tarjolla riittävän laaja valikoima eri hintaluokan tuotteita, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa 3,3 prosenttia
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 tammi-helmikuussa hypermarketeissa yhteensä 2,4 prosenttia. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi tammi-helmikuussa 4,7 prosenttia ja pienissä supermarketeissa kasvua oli 4,8 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti kasvoi yhteensä 0,6 prosenttia, mutta pienmyymälöiden myynti sen sijaan laski 3,4 prosenttia vuoden 2021 tammi-helmikuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-helmikuussa yhteensä 3,4 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 3,8 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 3,3 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat sen sijaan nousivat tammi-helmikuussa 0,6 prosenttia vuodentakaisesta.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.