Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski maaliskuussa 2,5 % edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli 1 881,5 miljoonaa euroa maaliskuussa 2025, mikä oli 2,5 % vähemmän kuin maaliskuussa 2024.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat maaliskuussa 2,7 % vuodentakaisesta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat maaliskuussa 2,6 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 5,5 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 0,6 % maaliskuuhun 2024 verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli Tilastokeskuksen mukaan 0,5 % maaliskuussa 2025. Helmikuussa inflaatio oli myös 0,5 %.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi maaliskuussa 2025 pienissä supermarketeissa 0,6 %. Suurten supermarkettien myynti laski maaliskuussa 1,7 % ja valintamyymälöiden myynti 3,1 % vuotta aiemmasta. Pienmyymälöiden myynti laski samaan aikaan 4,2 % ja suurmyymälöiden myynti 4,5 % maaliskuuhun 2024 verrattuna.
– Pääsiäinen on ruokakaupan vuoden toiseksi isoin sesonki. Viime vuonna pääsiäisen ruokaostokset tehtiin maaliskuussa ja tänä vuonna huhtikuussa, mikä hankaloittaa kevätkuukausien myyntien vertailua. Ensi viikon torstaina julkaistaan vuoden ensimmäisen neljänneksen tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto, joka avaa myynnin rakennetta tarkemmin, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen muistuttaa.
Myynti pysyi vuodentakaisella tasolla tammi-maaliskuussa
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 2025 eniten pienissä supermarketeissa, yhteensä 2,0 %. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 0,8 %. Suurmyymälöiden myynti laski 0,3 %. Pienmyymälöiden myynti laski 4,0 % ja valintamyymälöiden myynti 4,2 % tammi-maaliskuuhun 2024 verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi-maaliskuussa 2025 yhteensä 2,2 % vuodentakaisesta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,7 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 5,5 %***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-maaliskuussa 1,0 % vuodentakaisesta.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on muutettu 1.1.2018, 1.1.2019 1.1.2021 ja 1.1.2024. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2025 aikana. Arvonlisäveroa on korotettu 1.9.2024.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.