Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski helmikuussa 0,1 % edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli 1 690,8 miljoonaa euroa helmikuussa 2025, mikä oli 0,1 % vähemmän kuin helmikuussa 2024.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat helmikuussa 2,2 % vuodentakaisesta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat helmikuussa 1,6 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 5,4 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 1,5 % helmikuuhun 2024 verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli Tilastokeskuksen mukaan 0,5 % helmikuussa 2025. Tammikuussa inflaatio oli 0,7 %. Inflaation hidastuminen tammikuusta helmikuulle johtui muun muassa asuntolainojen keskikoron ja kulutusluottojen korkojen laskusta.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi helmikuussa 2025 eniten pienissä supermarketeissa, yhteensä 1,3 % vuodentakaisesta. Suurmyymälöiden myynti kasvoi helmikuussa 0,8 % ja suurten supermarkettien myynti 0,7 % vuotta aiemmasta. Pienmyymälöiden myynti laski samaan aikaan 5,7 %. Valintamyymälöiden myynti laski 6,9 % helmikuuhun 2024 verrattuna.

Myynnin kasvu tammi-helmikuussa 1,4 %

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa 2025 eniten pienissä supermarketeissa, yhteensä 2,8 %. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi-helmikuussa 2,2 % ja suurmyymälöiden myynti 2,1 %. Pienmyymälöiden myynti laski yhteensä 3,9 %. Valintamyymälöiden myynti laski 4,8 % tammi-helmikuuhun 2024 verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi-helmikuussa 2025 yhteensä 1,9 % vuodentakaisesta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,2 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 5,5 %***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-helmikuussa 1,2 % vuodentakaisesta.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on muutettu 1.1.2018, 1.1.2019 1.1.2021 ja 1.1.2024. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2025 aikana. Arvonlisäveroa on korotettu 1.9.2024.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Jaa julkaisu