Lausunto VTV:n määräysluonnoksesta vaikuttamistoiminnan taloudellisten tietojen muodostamisesta
Päivittäistavarakauppa ry (PTY) kiittää mahdollisuudesta lausua valtiontalouden tarkastusviraston määräysluonnoksesta ja esittää kohteliaimmin seuraavat havainnot asiassa:
Vaikuttamistoiminnan määritelmä ja siihen osallistuvat henkilöt
Määräysluonnoksen mukaan vaikuttamistoimintaan osallistuviksi henkilöiksi luetaan varsinaiseen yhteydenpitoon osallistuvien lisäksi myös taustatyöhön osallistuneet, kuten vapaaehtoiset ja luottamushenkilöt. PTY katsoo, että taustatyön käsite on määritelty epätarkasti ja tulkinnanvaraisesti. Määräyksessä tulisi pitäytyä lain sanamuodon mukaisessa määritelmässä, joka rajautuu yhteydenpitoon eikä kata esimerkiksi yhdistysten sisäistä kannanmuodostusta.
Kannanmuodostus tapahtuu usein osana laajoja keskusteluja, jolloin on mahdotonta erotella määräysluonnoksessa tarkoitettua taustatyötä tai määrittää sen parissa työskennelleitä henkilöitä. Erityisesti luottamushenkilöiden, kuten hallitusten jäsenten, työpanoksen seuraaminen on käytännössä mahdotonta, sillä he eivät ole työajanseurannan piirissä.
Vaikuttamistoimintaan käytetyn työajan ilmoittaminen
Laissa vaaditaan vaikuttamistoimintaan käytetyn ajan ilmoittamista henkilötyövuosina, perustuen toimijan omaan arvioon. PTY katsoo, että määräysluonnos ohjeistaa tarpeettoman yksityiskohtaiseen tuntikirjanpitoon, mikä on ristiriidassa lain esitöissä korostetun hallinnollisen taakan kohtuullisuusvaatimuksen kanssa.
Esitetty vaatimusten laajennus, joka sisältää myös taustatyön, lisää ilmoitusvelvollisten hallinnollista taakkaa merkittävästi. PTY esittää, että raportointi rajataan vain lain mukaisesti määriteltyyn vaikuttamistyöhön, ja ilmoitukset perustuvat toimijan realistisiin arvioihin ilman yksityiskohtaista tuntiseurantaa.
Markkinointi- ja edustamiskulujen ilmoittaminen
Määräysluonnoksen mukaan kaikki edustamistarkoituksessa syntyneet kulut, kuten ravintola- ja matkakulut, sisällytettäisiin ilmoituksiin. PTY huomauttaa, että ehdotuksessa jää epäselväksi, miten esimerkiksi henkilöstön osallistumiseen liittyvät kulut tulisi käsitellä. Lisäksi kiinteistöihin liittyvien kulujen erottelu edustuskäytön ja yleisten kulujen välillä on käytännössä mahdotonta.
Vaikuttamistoimintaan liittyvien markkinointikulujen osalta määräysluonnos sisältää merkittävää tulkinnanvaraisuutta. PTY katsoo, että raportoinnin tulee noudattaa lain mukaista vaikuttamistoiminnan määritelmää, eikä tulkintaa tule laajentaa viestintämateriaalien yleiseen käyttöön. Muutoin riski hallinnollisen taakan kasvusta on merkittävä.
Raportointijärjestelmän käytännön ongelmat
PTY korostaa, että raportointivaatimusten toimeenpano edellyttää toimivia järjestelmiä. Nykyisessä tilanteessa ilmoittaminen perustuu pitkälti manuaaliseen työhön, sillä valvova viranomainen ei ole tarjonnut esimerkiksi rajapintaratkaisuja helpottamaan tietojen siirtoa. Lisäksi ohjeistuksen viivästyminen ja aikataulupaineet vaikeuttavat ilmoitusvelvollisten valmistautumista. Taloudellisten tietojen raportoinnin osalta valmistautuminen tulisi aloittaa jo vuoden 2025 alussa, vaikka ensimmäinen raportointi on määrä tehdä kesällä 2026.
PTY esittää, että määräysluonnosta tarkennetaan erityisesti vaikuttamistoiminnan, taustatyön ja kulujen määrittelyn osalta, jotta hallinnollinen taakka ja tulkinnanvaraisuudet minimoidaan.
Kunnioittavasti
Tuula Loikkanen
Toimitusjohtaja