Mahdollisuuksien kauppa -kampanja kannustaa kaupan alalle

Elinkeinoelämän suurin työllistäjä, kauppa, on erityisesti uraansa aloittaville nuorille suurin ja tärkein väylä työelämään. Kaupan liitto ja jäsenliitot nostavat kaupan alan urapolut esiin jälleen korkeakoulujen yhteishaun aikaan elo-syyskuun vaihteessa. Erityisesti Instagramissa ja Tik Tokissa näkyvä kampanja kannustaa opiskelu- ja urapolkujaan miettiviä nuoria tutustumaan kaupan alan monipuolisiin mahdollisuuksiin.

Mahdollisuuksien kauppa -kampanja jatkaa samalla visuaalisella ilmeellä ja pääviesteillä kuin keväällä 2024. Viiden, eri kaupan alan ammateista kertovan videoanimaation lisäksi kampanjassa kerrotaan myös oikeiden kaupan alan ammattilaisten työstä uratarinoiden muodossa.

Kampanjaan osallistuvat Kaupan liiton lisäksi sen jäsenliitot: Erikoiskaupan liitto ETU ry, K-kauppiasliitto, Päivittäistavarakauppa ry ja Teknisen Kaupan Liitto. Kampanja käynnistyy viikkoa ennen yhteishakua 21.8.2024 ja jatkuu kahden viikon ajan.

Värikäs ja innostava Mahdollisuuksien kauppa -kampanja on ollut liittojen käytössä vetovoima- ja mainetyössä keväästä 2023 lähtien tuottaen hyviä tuloksia.

– Päätimme edelleen jatkaa kampanjan elementeillä, sillä niiden tavoittavuus oli myös viime keväänä oikein hyvä. Animaatiovideoiden yhteenlaskettu tavoittavuus somekanavilla oli kahden viikon aikana noin 850 000 nuorta, ja viestit näkyivät somekanavilla yli 1,8 miljoonaa kertaa. Uratarinat tavoittivat noin 225 000 nuorta, ja viestit näkyivät noin 517 000 kertaa, Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pia Pere-Vanhanen kertoo.

Kaupan alalla pääsee kasvamaan ja kehittymään

Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja myös suurin nuorten työllistäjä – joka viides työssäkäyvä alle 25-vuotias nuori työskentelee kaupan alalla. Kauppa onkin erityisesti uraansa aloittaville nuorille suurin ja tärkein väylä työelämään.

”Alalla työskentelee niin ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulun kuin yliopistonkin kasvattamia osaajia. Kampanjamme tärkeä viesti on myös se, että alalla pääsee myös kasvamaan ja kehittymään”, Pere-Vanhanen korostaa.

Mahdollisuuksien kauppa -verkkosivulle on koottu lisätietoa kampanjasta ja sen teemoista. Lisäksi sivustolla voi tutustua tarkemmin kaupan alaan; sen eri toimialoihin, osaamistarpeisiin, tehtäviin sekä alalle johtaviin opintopolkuihin.

Kampanjaa voi seurata somekanavilla tunnisteella #MahdollisuuksienKauppa. Somekanavista aktiivisimmin kampanjassa ovat mukana Instagram ja TikTok.

Kampanja toteutetaan yhteistyössä Mainostoimisto Smoyn ja Mainostoimisto Jengan kanssa.

Jaa julkaisu