Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle uutta rahapelijärjestelmää koskevaksi lainsäädännöksi

Sisäministeriö on pyytänyt Päivittäistavarakauppa ry:ltä (PTY) lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle uutta rahapelijärjestelmää koskevaksi lainsäädännöksi. Kiitämme lausuntopyynnöstä.

  1. Näkemykset hallitusohjelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumisessa

Näemme, että säädöskokonaisuus toteuttaa hyvin hallitusohjelman tavoitteita, koska esitetty lisenssijärjestelmä tukee kanavointiasteen nostamista ja rahapeliautomaattien hajasijoitusjärjestelmää jatketaan. Rahapeliautomaattien hajasijoitusjärjestelmä vähentää osaltaan kontrolloimattoman, ulkomaisilla rahapelisivustoilla tapahtuvan uhkapelaamisen kiinnostavuutta suomalaisille kuluttajille.

  1. Esityksen pääasialliset vaikutukset

Esityksessä tulisi arvioida myös vaikutukset Veikkauksen asiamiehiin. Oman käsityksemme mukaan vaikutukset jäävät pieniksi, koska menettelyt raha-automaattien ja kuponkipelaamisen osalta pysyvät myymälöissä pitkälti ennallaan.

  1. Asiakokonaisuudet

Luku 3, Rahapelien toimeenpano

Kannatamme raha-automaattien hajasijoitusjärjestelmän jatkumista ja nykyisen sääntelyn siirtämistä pitkälti muuttumattomana uuteen rahapelilakiin.

33 §. Huolenpitovelvollisuus ja omavalvonta

Kiinnitämme huomiota siihen, ettei 33 §:n säännöskohtaisissa perusteluissa käsitellä lainkaan huolenpitovelvollisuutta, vaan ainoastaan omavalvontaa. Huolenpitovelvollisuuden sisällyttäminen lakiin kaipaisi perusteluja. Erityisen tärkeää olisi täsmentää, että huolenpitovelvollisuus koskisi yksinoikeustoimiluvan ja rahapelitoimiluvan haltijoita, mutta ei asiamiehiä.

Esitetty 33 §:n muotoilu on epäselvä. Siinä todetaan, että ”toimiluvanhaltijan on huolehdittava siitä, että valvontaan osallistuva henkilökunta tuntee tässä laissa säädetyt ja suunnitelmassa määrätyt velvoitteensa” ja että ”Suunnitelmaan sisältyy selvitys huolenpitovelvollisuuden täyttämisestä.” Kyseistä kohtaa olisi syytä selkiyttää niin, että vaatimukset huolenpitovelvollisuudesta eivät koske asiamiehiä ja niiden toteuttamaa omavalvontaa.

36 §. Raha-automaatteja koskevat säännökset

Pidämme tärkeänä sitä, että rahapeliautomaattien sijoittelua koskevat säädökset ja niitä ohjaavat perustelut siirretään sellaisinaan arpajaislaista rahapelilakiin. Raha-automaattien aiheuttamat haitat ovat viime vuosina vähentyneet tehokkaalla omavalvonnalla myymälöissä sekä tunnistautuneena pelaamisen yhteydessä käyttöön otetuilla pelaamista rajoittavilla menettelyillä.

38 §. Itsepalvelupäätteitä koskeva kielto

Itsepalvelupäätteitä koskeva kielto rahapelien myynnissä ei saisi koskea kuponkipelien myyntiä kaupan itsepalvelukassoilla. Tämän sisältöinen kielto olisi perusteeton, koska ikärajavalvonta on toteutettavissa niiden osalta yhtä tehokkaasti kuin miehitetyilläkin kassoilla. Itsepalvelukassojen merkitys päivittäistavarakaupoissa kasvaa jatkuvasti ja niiden kautta myydään nykyisinkin monia ikärajavalvottavia tuotteita, kuten alkoholijuomia. Vastaavasti lainsäädännön tulisi sallia myös esimerkiksi Lotto-kupongin ostamisen itsepalvelukassoilta. Nykyisin henkilökunnan edustaja varmistaa ikärajavalvottavien tuotteiden ostajan täysi-ikäisyyden myös itsepalvelukassoilla. Tulevaisuudessa teknisten ratkaisujen kehittyessä ikärajavalvontaa voidaan mahdollisesti automatisoida.

48 §. Koeostot

Pykälään tulee lisätä vaatimus siitä, että viranomaisen koeostojen tulee olla huolellisesti suunniteltuja sekä niissä tulee käyttää hyvin koulutettuja ja täysi-ikäisiä henkilöitä.

85 §. Seuraamusmaksut

Pidämme esitettyä liikevaihtoon perustuvaa seuraamusmaksua asiamiesten kannalta täysin kohtuuttomana ja yleisen oikeustajun vastaisena. Asiamiehenä toimiminen on asiamiehille lähes aina vain pieni osa liiketoimintaa. Seuraamuksen tulee olla suhteessa rikkomukseen. Myös esitetty rikkomusmaksun alaraja 10 000 e on liian korkea asiamiesten osalta.

Kunnioittavasti

Päivittäistavarakauppa ry

Ilkka Nieminen
johtaja

Jaa julkaisu