Päivittäistavaramyynti marraskuussa +4,1 %, myynnin kasvu ylitti hintojen nousun
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2023 marraskuussa 1 793,1 miljoonaa euroa, mikä oli 4,1 % enemmän kuin vuoden 2022 marraskuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat marraskuussa 3,7 % vuoden 2022 marraskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat marraskuussa 3,0 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 5,7 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 4,3 % vuoden 2022 marraskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli Tilastokeskuksen mukaan marraskuussa 3,3 %. Lokakuussa inflaatio oli 4,9 %. Inflaation hidastuminen lokakuusta marraskuulle johtui muun muassa sähkön hinnan laskusta.
– Marraskuussa ruoan hintatason nousu hidastui edelleen. Samalla ensimmäistä kertaa noin kahteen vuoteen päivittäistavarakaupan myynnin kasvu oli suurempaa kuin hintojen nousu. Onkin mielenkiintoista tammikuun lopussa nähdä, miten joulun ajan ruokakauppa sujui ja jatkuuko kehitys samanlaisena, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 marraskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 6,2 % vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi marraskuussa 4,9 % ja pienten supermarkettien myynti 3,0 % vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti laski samaan aikaan 1,7 %. Pienmyymälöiden myynti laski 2,8 % vuoden 2022 marraskuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-marraskuussa 6,2 %
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 tammi-marraskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 8,5 %. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi-marraskuussa 7,1 % ja pienten supermarkettien myynti 4,9 %. Valintamyymälöiden myynti laski yhteensä 0,1 %. Pienmyymälöiden myynti laski 0,3 % vuoden 2022 tammi-marraskuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2023 tammi-marraskuussa yhteensä 9,2 % vuoden 2022 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 9,7 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 6,0 %***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-marraskuussa 10,7 % vuodentakaisesta.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.