Päivittäistavaramyynnin kasvu syyskuussa +5,1 %, elintarvikkeiden inflaatio laski alle yleisen inflaatiotason
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2023 syyskuussa 1 825,3 miljoonaa euroa, mikä oli 5,1 % enemmän kuin vuoden 2022 syyskuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat syyskuussa 5,6 % vuoden 2022 syyskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat syyskuussa 4,6 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 5,9 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 8,9 % vuoden 2022 syyskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli syyskuussa 5,5 %. Elokuussa inflaatio oli 5,6 %. Inflaation hidastuminen elokuusta syyskuulle johtui muun muassa hotellihuoneiden hintojen laskusta.
– Syyskuussa elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien inflaatio laski alle yleisen inflaatiotason ensimmäistä kertaa sitten kevään 2022. Liitteenä on myös tilasto myynnin, hintojen ja volyymin kehityksestä neljännesvuosittain. Heinä-syyskuussa hintojen nousu hidastui ja samalla myynnin volyymin eli myytyjen kappalemäärien lasku väheni alle kahteen prosenttiin, kun se viime vuoden lopulla oli jopa lähes 6,5 prosenttia, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 syyskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 6,4 % vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi syyskuussa 5,3 % ja pienten supermarkettien myynti 4,5 % vuotta aiemmasta. Pienmyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 3,0 % ja valintamyymälöiden myynti 1,9 % vuoden 2022 syyskuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-syyskuussa 6,7 %
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 tammi-syyskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 9,1 %. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi-syyskuussa 7,6 % ja pienten supermarkettien myynti 5,7 %. Valintamyymälöiden myynti kasvoi yhteensä 0,2 %. Pienmyymälöiden myynti sen sijaan laski 0,1 % vuoden 2022 tammi-syyskuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2023 tammi-syyskuussa yhteensä 10,4 % vuoden 2022 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 11,1 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 6,0 %***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat 12,0 % vuodentakaisesta.
– Ensi tiistaina julkaisemme taas tilaston, joka kertoo tuoteryhmittäin päivittäistavarakaupan myynnin kehityksestä ja muutoksista tammi-syyskuussa. Elintarvikeketjun toiminnasta kiinnostuneet löytävät aineistosta varmasti pureskeltavaa, Luoto muistuttaa.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.