Päivittäistavaroiden myynti elokuussa +5,6 %, ruoan hinnan nousu hidastui edelleen
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2023 elokuussa 1 923,6 miljoonaa euroa, mikä oli 5,6 % enemmän kuin vuoden 2022 elokuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat elokuussa 7,1 % vuoden 2022 elokuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat elokuussa kaikkiaan 6,8 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 5,9 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 9,5 %. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli elokuussa 5,6 %. Heinäkuussa inflaatio oli 6,5 %. Inflaation hidastuminen heinäkuusta elokuulle johtui enimmäkseen sähkön hintaindeksin korjauksesta, joka tehtiin elokuun julkistuksessa.
– Ruoan hinnan nousu on hidastunut selvästi maaliskuusta alkaen. Kuluttajat suosivat silti edelleen edullisempia tuotteita ja seuraavat tarkasti kauppaketjujen kampanjoita. Kuluttajien kannalta on hyvä, että kaupat pystyvät tarjoamaan laajaa valikoimaa eri hintaluokissa. Myös edullisena vaihtoehtona tunnetut kaupan omat tuotemerkit ovat löytäneet tiensä yhä useamman kuluttajan ostoskoriin, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 elokuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 10,2 % vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi elokuussa 5,4 % ja pienten supermarkettien myynti 3,4 % vuotta aiemmasta. Pienmyymälöiden myynti laski samaan aikaan 1,5 % ja valintamyymälöiden myynti 1,7 % vuoden 2022 elokuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-elokuussa 6,9 %
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 tammi-elokuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 9,4 % vuodentakaiseen vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi-elokuussa 7,9 % ja pienten supermarkettien myynti 5,9 %. Valintamyymälöiden myynti pysyi edellisvuoden tasolla. Pienmyymälöiden myynti laski 0,5 % vuoden 2022 tammi-elokuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2023 tammi-elokuussa yhteensä 11,1 % vuoden 2022 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 12,0 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 6,0 %***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-elokuussa 12,4 % vuodentakaisesta.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.