Budjettiriihestä toivotaan tukea kuluttajien ostovoimalle
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2023 heinäkuussa 1 963,9 miljoonaa euroa, mikä oli 5,2 % enemmän kuin vuoden 2022 heinäkuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat heinäkuussa 8,4 % vuoden 2022 heinäkuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat heinäkuussa kaikkiaan 8,2 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 6,4 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 11,1 %. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli Tilastokeskuksen mukaan heinäkuussa 6,5 %. Kesäkuussa inflaatio oli 6,3 %. Inflaation kiihtyminen kesäkuusta heinäkuulle johtui muun muassa asuntolainojen keskikoron noususta.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 heinäkuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 7,9 % vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi heinäkuussa 6,6 % ja pienten supermarkettien myynti 3,8 %. Valintamyymälöiden myynti laski samaan aikaan 2,4 % ja pienmyymälöiden myynti 2,8 % vuoden 2022 heinäkuuhun verrattuna.
– Eri myymälätyyppien välillä oli heinäkuussa suurta vaihtelua. Epävakaa sää vaikutti kuluttajakäyttäytymiseen ja kasvatti myyntiä supermarketeissa ja hypermarketeissa. Pienemmät ruokakaupat menettivät myyntiä viime vuoteen verrattuna. Lisää tietoa eri myymälätyyppien myynnin kehityksestä löytyy tämän tiedotteen liitteistä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto muistuttaa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-heinäkuussa 7,1 %
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 tammi-heinäkuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 9,3 %. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi-heinäkuussa 8,2 % ja pienten supermarkettien 6,3 %. Valintamyymälöiden myynti kasvoi yhteensä 0,3 %. Pienmyymälöiden myynti sen sijaan laski 0,3 % vuoden 2022 tammi-heinäkuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2023 tammi-heinäkuussa yhteensä 11,6 % vuoden 2022 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 12,8 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 6,0 %***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-heinäkuussa 12,8 % vuodentakaisesta.
– Ruoan hinnan nousu on hidastunut selvästi jo neljä kuukautta peräkkäin. Kohonneet hinnat näkyvät silti edelleen siten, että kuluttajat suosivat ruokakaupassa edullisempia tuotteita. Tulevassa budjettiriihessä on tärkeää etsiä keinoja, joilla vahvistetaan kuluttajien luottamusta ja ostovoimaa, Luoto korostaa.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.