Myynnin määrän lasku jatkui päivittäistavarakaupassa
Elintarvikkeiden myynnin määrä laski tammi-maaliskuussa lähes kuusi prosenttia. Eniten laski kalan, vihannesten, hedelmien ja marjojen sekä lihan myynnin määrä.
Tammi-maaliskuussa päivittäistavarakaupan koko myynnin arvo oli 5,2 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden osuus oli 3,5 miljardia euroa. Viime vuoden tammi-maaliskuuhun verrattuna päivittäistavarakaupan myynnin arvo kasvoi 7,2 prosenttia ja elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi 10,2 prosenttia. Myynnin arvo laski kahdessa pääluokassa, alkoholijuomien myynnin arvo laski 2,8 prosenttia ja kalan myynnin arvo laski 1,4 prosenttia.
Elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi edelleen selvästi hitaammin kuin hinnat nousivat. Kuluttajat reagoivat hintojen nousuun ostamalla edelleen vähemmän ja edullisempia tuotteita. Elintarvikkeiden hintojen nousu on jatkunut muuta hintakehitystä nopeampana.
– Ukrainan sodan vaikutukset elintarvikeketjun toimijoiden kustannuksiin näkyvät yhä voimakkaana ruoan kuluttajahintojen nousuna. Ruoan hinnan nousu on ollut nopeinta sitten 1970-luvun. Näin suuret hinnanmuutokset näkyvät väistämättä kuluttajien ostokäyttäytymisessä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.
Tilastosta ilmenee, että eri tuoteryhmien välillä on suuria eroja sekä myynnin että hintatason kehityksessä. Tämä näkyy kysynnän siirtymisenä tuoteryhmien välillä. Elintarvikkeiden myynnin määrä laski tammi-maaliskuussa kokonaisuudessaan 5,9 prosenttia. Eniten laski kalan (-15,6 %), vihannesten (-9,0 %), hedelmien ja marjojen (-8,9 %) sekä lihan (-7,4 %) myyty määrä.
– Ruoka on välttämättömyyshyödyke, jonka hinta on noussut kaikkialla Euroopassa. Suomessa ruoan hintataso oli tammi-maaliskuussa 17,1 prosenttia korkeampi kuin vuotta aiemmin. Nyt on syytä välttää kaikkia tekijöitä, jotka nostaisivat ruoan hintaa vielä lisää, kuten ehdotettua terveysveroa tai ruoan arvonlisäveron korotusta, Luoto painottaa.
Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju ja Kauppahalli24. Tilastoa on tehty vuodesta 2020 alkaen. Tilasto analyyseineen on saatavilla maksutta PTY:n verkkosivuilla.
Q1-julkaisun aineisto: