Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi maaliskuussa 9,4 % edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2023 maaliskuussa 1 857,3 miljoonaa euroa, mikä oli 9,4 % enemmän kuin vuoden 2022 maaliskuussa.
[Tämä kappale korjattu 23.5.] Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat maaliskuussa 14,1 % vuoden 2022 maaliskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat maaliskuussa kaikkiaan 16,2 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 6,3 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 14,0 % vuoden 2022 maaliskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli maaliskuussa 7,9 %. Helmikuussa inflaatio oli 8,8 %. Inflaation hidastuminen helmikuusta maaliskuulle johtui muun muassa bensiinin ja dieselin hinnan laskusta sekä sähkön hinnan lievemmästä noususta.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 maaliskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 12,9 % vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi maaliskuussa 10,3 % ja pienten supermarkettien vastaavasti kasvoi 7,7 % vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 1,0 % ja pienmyymälöiden myynti laski 2,5 % vuoden 2022 maaliskuuhun verrattuna.
– Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset elintarvikeketjun toimijoiden kustannuksiin näkyvät edelleen voimakkaana ruoan kuluttajahintojen nousuna, joka siivitti myynnin kasvua. Kaikki kasvu tuli kuitenkin hintojen noususta ja myynnin määrä jatkoi laskuaan. Näin rajua ruoan hintojen nousua ei ole nähty lähes 50 vuoteen. Nyt tuleekin pidättäytyä kaikista ruoan hintaa nostavista korotuksista, kuten terveysveroista tai arvonlisäveron korotuksista, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.
– Ensi torstaina julkaistaan vuoden ensimmäisen neljänneksen tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto analyyseineen. Olemme tarjonneet tietoa maksutta jo vuodesta 2020. Tilasto antaa arvokasta tietoa kaikille elintarvikealan toiminnasta kiinnostuneille ja sitä tulisi hyödyntää enemmän, Luoto lisää.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 7,2 %
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 tammi-maaliskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 9,4 %. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 8,3 % ja pienten supermarkettien osalta 5,9 %. Pienmyymälöiden myynti kasvoi yhteensä 0,5 % ja valintamyymälöiden myynti 0,3 % vuoden 2022 tammi-maaliskuuhun verrattuna.
[Tämä kappale korjattu 23.5.] Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2023 tammi-maaliskuussa yhteensä 13,7 % vuoden 2022 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 16,0 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 6,3 %***. Käyttötavaroiden hinnat sen sijaan nousivat tammi-maaliskuussa 13,7 % vuodentakaisesta.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.
Teksti korjattu 23.5. klo 14.25: Kaksi merkittyä kappaletta ja liitettä korjattu.
Teksti korjattu 5.5.2023 klo 10.15:
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 maaliskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 12,9 % vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi maaliskuussa 10,3 % ja pienten supermarkettien vastaavasti kasvoi 7,7 % vuotta aiemmasta.
(Aiemmin virheellisesti: Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 maaliskuussa eniten pienissä supermarketeissa, yhteensä 7,7 % vuodentakaisesta. Suurmyymälöiden myynti kasvoi maaliskuussa 12,9 % ja suurten supermarkettien vastaavasti kasvoi 10,3 % vuotta aiemmasta.)