Päivittäistavaroiden myynnin arvo kasvoi alkuvuonna 5,9 %, mutta määrä väheni 6,8 %
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2023 helmikuussa 1 628,4 miljoonaa euroa, mikä oli 6,9 % enemmän kuin vuoden 2022 helmikuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat helmikuussa 14,0 % vuoden 2022 helmikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat helmikuussa kaikkiaan 16,3 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 6,0 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 13,8 % vuoden 2022 helmikuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli helmikuussa 8,8 %. Tammikuussa inflaatio oli 8,4 %. Inflaation kiihtyminen tammikuusta helmikuulle johtui muun muassa asuntolainojen keskikoron ja kaukolämmön hinnan noususta.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 helmikuussa eniten suurissa supermarketeissa, yhteensä 8,6 % vuodentakaisesta. Suurmyymälöiden myynti kasvoi helmikuussa 7,9 % ja pienten supermarkettien vastaavasti 6,4 % vuotta aiemmasta. Pienmyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 1,9 % ja valintamyymälöiden myynti 0,8 % vuoden 2022 helmikuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa 5,9 %
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 tammi-helmikuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 7,5 %. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi-helmikuussa 7,2 % ja pienten supermarkettien osalta 4,9 %. Pienmyymälöiden myynti kasvoi yhteensä 2,2 % ja valintamyymälöiden myynti sen sijaan laski 0,1 % vuoden 2022 tammi-helmikuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2023 tammi-helmikuussa yhteensä 13,6 % vuoden 2022 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 15,9 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 5,9 %***. Käyttötavaroiden hinnat sen sijaan nousivat tammi-helmikuussa 13,1 % vuodentakaisesta.
– Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien voimakas hinnannousu jatkui alkuvuonna. Vaikka päivittäistavaroiden hinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan 13,6 %, kasvoi kaupan yritysten euromääräinen myynti vain 5,9 %. Poikkeuksellisen suuri myyntimäärien lasku näyttääkin jatkuneen ja on nyt lähes 7 %. Merkittävästi kohonnut ruoan hintataso asettaa haasteita kuluttajille, mutta kustannustason nousun ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksen myötä myös kaikille elintarvikeketjun toimijoille, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.