Kuluttajat reagoivat hintojen nousuun – lihan, kalan ja vihannesten myyntimäärät laskivat selvästi

Hintojen nousu oli viime vuonna keskeisin päivittäistavarakaupan elintarvikemyyntiin vaikuttanut tekijä. Hintojen nousu ohjasi kuluttajia ostamaan vähemmän ja edullisempia tuotteita, ja elintarvikkeiden myyty määrä laski. Eniten myynnin määrä laski perusraaka-aineissa, joiden kulutus palautui osin takaisin ravintoloihin ja muihin ruokapalveluihin.

Vuonna 2022 päivittäistavarakaupan koko myynnin arvo oli 21,1 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osuus oli 15,4 miljardia euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,3 % ja elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynti 5,0 %.

– Viiden prosentin myynnin kasvua voidaan tavallisesti pitää hyvänä, mutta kasvu selittyy täysin hintojen nousulla. Onkin hyvä huomioida, että myös kaupan yritysten kustannukset ja tuotteista valmistajille maksetut hinnat ovat nousseet merkittävästi. Ainoa hyötyjä näin korkeasta hintojen noususta on valtio, joka saa kasvaneesta myynnistä enemmän arvonlisäverotuottoja, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.

Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hintataso oli Suomessa viime vuonna 10,5 % korkeampi kuin vuonna aiemmin. Hintojen nousu johtui elintarvikeketjun kohonneista kustannuksista ja kiihtyi vuoden loppua kohti. Päivittäistavaramyynnin rakenteessa hintojen nousu näkyi siirtymänä sekä tuoteryhmien sisällä että niiden välillä, kun kuluttajat suosivat edullisempia tuotteita. Eniten myynti laski niissä tuoteryhmissä, joissa hinnat nousivat eniten.

Myynnin määrä kasvoi vain yksittäisissä tuoteryhmissä kuten vauvanruoissa, virvoitusjuomissa, pastatuotteissa ja valmisruoissa. Eniten laski ruoanvalmistuksen perusraaka-aineiden kuten kalan, vihannesten ja lihan myynnin määrä.

– Osa myynnin määrän laskusta johtuu siitä, että kuluttajat palasivat koronarajoitusten poistumisen jälkeen aterioimaan ravintoloissa ja lounasruokaloissa. Myyntitilaston perusteella ei voi tehdä päätelmiä kokonaiskulutuksesta tai kulutuksen rakenteesta, Luoto täsmentää.

Merkittävä rakenteellinen muutos viime vuonna oli se, että päivittäistavarakaupassa myytyjen alkoholittomien juomien myynnin arvo ylitti alkoholijuomien myynnin arvon. Alkoholittomien juomien myynnin arvon kasvuun vaikutti suoraan kahvin hinnan voimakas nousu. Oluen hinnassa ei tapahtunut merkittävää muutosta, oluen myynti sen sijaan laski 7 %.

Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju ja Kauppahalli24.

Q4-julkaisun aineisto:

Jaa julkaisu