Korkea inflaatio näkyi joulukaupassa: myyntieurot kasvussa, myyntimäärät laskussa

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 joulukuussa 1 997,5 miljoonaa euroa, mikä oli 5,8 % enemmän kuin vuoden 2021 joulukuussa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat joulukuussa 14,2 % vuoden 2021 joulukuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat joulukuussa kaikkiaan 16,0 %. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 5,6 %*** ja käyttötavaroiden hinnat 17,2 % vuoden 2021 joulukuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli joulukuussa 9,1 %.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 joulukuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 8,9 % vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi joulukuussa 5,6 % ja pienten supermarkettien myynti 3,7 % vuotta aiemmasta. Pienmyymälöiden myynti laski samaan aikaan 1,1 % ja valintamyymälöiden myynti laski 0,3 % vuoden 2021 joulukuuhun verrattuna.

– Normaalioloissa joulukuun lähes 6 prosentin euromääräistä myynnin kasvua voitaisiin pitää erittäin hyvänä. Myynnin kasvu selittyy kuitenkin täysin merkittävällä hintojen nousulla, joka johtuu raaka-aineiden ja tuotantopanosten kallistumisesta. Näin ollen päivittäistavarakaupan joulukuun laskennallinen myynnin määrä on yli 7 prosenttia miinuksella. Kasvaneet kustannukset ja laskeva myynnin määrä asettavat haasteita koko elintarvikeketjulle, myös kaupan yrityksille, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto arvioi.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-joulukuussa 3,3 %

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 tammi-joulukuussa eniten suurissa supermarketeissa, yhteensä 4,6 %. Suurmyymälöiden myynti kasvoi tammi-joulukuussa 4,2 % ja pienten supermarkettien myynti 2,6 %. Pienmyymälöiden myynti laski yhteensä 3,1 % ja valintamyymälöiden myynti laski 1,0 % vuoden 2021 tammi-joulukuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-joulukuussa yhteensä 9,0 % vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 10,5 % ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 4,3 %***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-joulukuussa 7,1 % vuodentakaisesta.

– Ruoan hinnan kallistuminen kiihtyi voimakkaasti loppuvuotta kohden. Koko päivittäistavarakaupan hintatasoa kuvaava hintojen vuosimuutos oli viimeisellä vuosineljänneksellä jopa 13,9 prosenttia. Näin voimakas hintojen nousu on vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen siten, että kuluttajat ostavat vähemmän ja edullisempia tuotteita. Myös tarjousostaminen on kasvanut ja kuluttajat ovat entistä hintatietoisempia. Ensi tiistaina julkaistava tilasto kertoo tuoteryhmittäin myynnin kehityksestä ja muutoksista viime vuonna, Luoto muistuttaa.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Jaa julkaisu