Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi marraskuussa 7,5 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 marraskuussa 1 721,8 miljoonaa euroa, mikä oli 7,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 marraskuussa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat marraskuussa 14,0 prosenttia vuoden 2021 marraskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat kaikkiaan 16,1 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 5,4 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat 15,9 prosenttia vuoden 2021 marraskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli marraskuussa 9,1 %. Lokakuussa inflaatio oli 8,3 %. Inflaation nousu johtui muun muassa sähkön hinnan ja asuntolainojen keskikoron noususta.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 marraskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 10,0 prosenttia vuodentakaisesta. Pienten supermarkettien myynti kasvoi 5,6 prosenttia ja suurten supermarkettien vastaavasti kasvoi 8,5 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 1,1 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti laski 1,9 prosenttia vuoden 2021 marraskuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-marraskuussa 3,1 prosenttia

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 tammi-marraskuussa eniten suurissa supermarketeissa, yhteensä 4,6 prosenttia. Suurmyymälöiden myynti kasvoi 3,7 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti kasvoi 2,5 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski yhteensä 3,2 prosenttia ja valintamyymälöiden myynti 1,1 prosenttia vuoden 2021 tammi-marraskuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-marraskuussa yhteensä 8,5 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 10,0 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 4,1 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-marraskuussa 6,2 prosenttia vuodentakaisesta.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Jaa julkaisu