Elintarvikkeiden myynnin määrä laski kauttaaltaan heinä-syyskuussa
Elintarvikkeiden myynnin arvo kasvaa nyt selvästi hintojen nousua hitaammin. Pari vuotta kovassa nosteessa ollut valmisruokien myynnin määrän kasvu on pysähtynyt. Alkoholijuomien myynti laskee. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta heinä-syyskuulta.
Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo päivittäistavarakaupassa kasvoi heinä-syyskuussa 7,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Samaan aikaan niiden hinnat nousivat 13,1 prosenttia, joten myynnin määrä laski 5,1 prosenttia.
Myynnin määrä laski kaikissa elintarvikkeiden pääluokissa ja kasvoi vain yksittäisissä tuoteryhmissä. Hintojen nousua nopeammin kehittyivät muun muassa vauvanruoan (7,1 %), margariinin (2,8 %) ja virvoitusjuomien (2,5 %) myyntimäärät. Valmisruokien myynnin määrä oli vuoden takaisella tasolla. Myynnin määrä laski pääsääntöisesti eniten tuoteryhmissä, joiden hinnat nousivat eniten.
Alkoholittomia juomia myytiin euromääräisesti enemmän kuin alkoholijuomia. Alkoholijuomien myynnin arvo laski vuodessa 4,8 prosenttia ja myynnin määrä 6,5 prosenttia. Tammi-syyskuussa alkoholijuomien myynnin määrä on laskenut jopa 7,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
– Alkoholittomien juomien suosio kertoo juomatapojen muutoksesta. Omalta osaltaan se myös vahvistaa suomalaisten olevan valmiita alkoholilain uudistuksen seuraavaan vaiheeseen. Tutkimukset kertovat toistuvasti, että kuluttajien enemmistö sallisi miedot viinit ruokakauppojen valikoimiin. Toivottavasti asiassa voitaisiin edetä jo seuraavalla hallituskaudella, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.
Myynnin volyymin muutos lisätty tilastoon
Tilastoon on lisätty myynnin määrän eli volyymin prosentuaalinen muutos. Kyseessä on laskennallinen määrän muutos, joka on johdettu myynnin arvon ja kuluttajahintojen muutoksesta; myynnin arvon muutos on deflatoitu kuluttajahintaindeksillä ja siten on saatu arvio määrän kehityksestä.
– Laskennalliset luvut eivät kerro ovatko kuluttajat muuttaneet ostokäyttäytymistään tietyn tuoteryhmän sisällä. Kuluttaja saattaa esimerkiksi ostaa edullisempia kananmunia kuin ennen tai lauantaimakkaraa kokolihaleikkeleen sijaan. Kappalemääräinen myynti voi tällöin olla yhtä suurta kuin aiemmin, vaikka myyntieurot ovat kuluttajahintojen nousuja pienemmät. On kuitenkin selvää, että kuluttajat ovat siirtyneet ostamaan ruokakaupasta vähemmän ja edullisempia tuotteita, Luoto kertoo.
Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju ja Kauppahalli24.
Lisäys 4.11.2022 klo 8.30.
H-sarake ”Määrän muutos, %” kuvaa muutosta verrattuna edellisen vuoden vastaavaan vuosineljännekseen. Tässä tapauksessa siis heinä-syyskuuhun 2021.