Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi syyskuussa 8,0 prosenttia edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 syyskuussa 1 737,5 miljoonaa euroa, mikä oli 8,0 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 syyskuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat syyskuussa 12,3 prosenttia vuoden 2021 syyskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat kaikkiaan 14,5 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 5,1 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat 9,8 prosenttia vuoden 2021 syyskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli syyskuussa 8,1 %. Elokuussa inflaatio oli 7,6 %. Inflaation nousu johtui muun muassa sähkön hinnan ja asuntolainojen keskikoron noususta.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 syyskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 10,1 prosenttia vuodentakaisesta. Pienten supermarkettien myynti kasvoi syyskuussa 6,5 prosenttia ja suurten supermarkettien myynti vastaavasti 10,1 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 1,0 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski 1,5 prosenttia vuoden 2021 syyskuuhun verrattuna.
– Ruoan hinta lähti keväällä merkittävään nousuun tuotantopanosten kallistumisen takia. Vaikka euromääräinen myynti on kehittynyt muutamien viime kuukausien aikana hyvin, johtuu kasvu täysin ruoan hinnan noususta. Ruoan myynnin määrä on ollut viimeiset kaksi vuosineljännestä yli viisi prosenttia miinuksella. Kuluttajat ostavat vähemmän ja edullisempaa. Perjantaina julkaisemme päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisen myyntitilaston heinä-syyskuulta. Se kertoo tarkemmin eri tuoteryhmien euromääräisestä myynnin ja hintatason kehityksestä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto muistuttaa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-syyskuussa 2,4 prosenttia
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 tammi-syyskuussa eniten suurissa supermarketeissa, yhteensä 3,9 prosenttia. Suurmyymälöiden myynti kasvoi tammi-syyskuussa 2,8 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 2,2 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski yhteensä 3,3 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti laski 1,4 prosenttia vuoden 2021 tammi-syyskuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-syyskuussa yhteensä 7,4 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 8,7 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 3,9 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-syyskuussa 4,4 prosenttia vuodentakaisesta.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.