Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi elokuussa 6,7 prosenttia edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 elokuussa 1 822,3 miljoonaa euroa, mikä oli 6,7 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 elokuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat elokuussa 10,5 prosenttia vuoden 2021 elokuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat elokuussa kaikkiaan 12,5 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 4,5 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat 7,6 prosenttia vuodentakaisesta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli elokuussa 7,6 %. Heinäkuussa inflaatio oli 7,8 %. Inflaation lasku heinäkuusta elokuulle johtui muun muassa bensiinin hinnan lievemmästä noususta.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 elokuussa eniten suurissa supermarketeissa, yhteensä 8,8 prosenttia vuodentakaisesta. Pienten supermarkettien myynti kasvoi elokuussa 7,2 prosenttia ja suurmyymälöiden vastaavasti 5,7 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 4,0 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti 2,9 prosenttia vuoden 2021 elokuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-elokuussa 1,8 prosenttia
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 tammi-elokuussa eniten suurissa supermarketeissa, yhteensä 3,2 prosenttia. Suurmyymälöiden myynti kasvoi tammi-elokuussa 2,0 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 1,7 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski yhteensä 3,5 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti jäi 1,7 prosenttia vuoden 2021 tammi-elokuun myyntiä pienemmäksi.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-elokuussa yhteensä 6,7 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 7,9 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 3,7 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-elokuussa 3,8 prosenttia vuodentakaisesta.
– Inflaatio on tänä vuonna ollut poikkeuksellisen nopeaa myös ruokakaupassa. Tammi-elokuussa elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 7,9 prosenttia ja kaikkien päivittäistavaroiden 6,7 prosenttia. Vastaavasti myynnin kehitys oli vain 1,8 prosenttia, mikä tarkoittaa, että myyntimäärät ovat olleet reilusti miinuksella. Myymälätyypeistä haastavassa markkinatilanteessa eniten myyntiään ovat pystyneet kasvattamaan hypermarketit ja suuret supermarketit, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.