Ruoan hinta heinäkuussa +12 prosenttia, ostovoima tarvitsee tukea budjettiriihestä

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 heinäkuussa 1 866,7 miljoonaa euroa, mikä oli 0,7 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 heinäkuussa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat heinäkuussa 10,2 prosenttia vuoden 2021 heinäkuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 12,4 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 4,0 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat 6,7 prosenttia vuoden 2021 heinäkuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli heinäkuussa 7,8 %. Kesäkuussa inflaatio oli myös 7,8 %.

– Tuotantopanosten kallistuminen nosti ruoan kuluttajahintoja heinäkuussa edelleen, nousua on edellisvuodesta jo yli 12 prosenttia. Kasvavan kauppalaskun lisäksi kuluttajien arkea rasittaa sähkön ja polttonesteiden hintojen nousu. Huomenna alkavassa budjettiriihessä tulisi löytää nopeita ratkaisuja suomalaisten kuluttajien ostovoiman vahvistamiseksi ja luottamuksen palauttamiseksi, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 heinäkuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 3,1 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi heinäkuussa 2,0 prosenttia, mutta pienmyymälöiden myynti laski samaan aikaan 6,4 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti väheni 5,2 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 0,9 prosenttia vuoden 2021 heinäkuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-heinäkuussa 1,1 prosenttia

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 tammi-heinäkuussa eniten suurissa supermarketeissa, yhteensä 2,4 prosenttia. Suurmyymälöiden myynti kasvoi tammi-heinäkuussa 1,4 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 0,9 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski yhteensä 4,5 prosenttia ja valintamyymälöiden myynti 2,5 prosenttia vuoden 2021 tammi-heinäkuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-heinäkuussa yhteensä 6,2 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 7,3 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 3,6 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-heinäkuussa 3,2 prosenttia vuodentakaisesta.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Jaa julkaisu