Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi huhtikuussa 1,4 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 huhtikuussa 1 752,9 miljoonaa euroa, mikä oli 1,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 huhtikuussa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat huhtikuussa 5,3 prosenttia vuoden 2021 huhtikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat huhtikuussa kaikkiaan 6,0 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 3,8 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat nousivat 3,1 prosenttia vuoden 2021 huhtikuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli huhtikuussa 5,7 %. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 %. Inflaation hidastumiseen vaikutti eniten polttonesteiden hinnannousun taittuminen.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2022 huhtikuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 2,6 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi huhtikuussa 2,5 prosenttia ja pienten supermarkettien 1,1 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti laski samaan aikaan 3,4 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti laski 5,3 prosenttia vuoden 2021 huhtikuuhun verrattuna.

– Elintarvikkeiden tuotantopanoksiin liittyvä kustannuskriisi alkaa selvästi näkyä kuluttajahinnoissa. Tilastokeskuksen tuottama päivittäistavarakaupan hintaindeksi oli huhtikuussa +5,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hintataso nousi 6 prosenttia. Alkuvuonna hintojen nousu on ollut voimakkaampaa kuin myynnin euromääräinen kasvu, eli kappalemääräinen myynti on vähentynyt tai kuluttajat ovat siirtyneet edullisempiin tuotteisiin. Tänä vuonna kaikki elintarvikeketjun toimijat tulevat varmasti seuraamaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksia erityisen tarkasti. Tammi-maaliskuun osalta tuoteryhmien eroja on hyvin avattu 5. toukokuuta julkaisemassamme raportissa, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-huhtikuussa 1,1 prosenttia

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-huhtikuussa eniten suurissa supermarketeissa, 2,3 prosenttia vuoden 2021 tammi-huhtikuuhun verrattuna. Pienten supermarkettien osalta myynti kasvoi 1,8 prosenttia. Hypermarketeissa myynti kasvoi yhteensä 0,6 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti laski yhteensä 1,4 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti 3,5 prosenttia vuoden 2021 tammi-huhtikuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-huhtikuussa yhteensä 4,2 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 4,7 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 3,4 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Jaa julkaisu