Elintarvikkeiden myynnin kasvu pysähtyi alkuvuonna
Kuluttajahinnat nousivat ja myydyt määrät vähenivät päivittäistavarakaupassa tammi-maaliskuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo kasvoi vuodentakaisesta yhden prosentin verran. Samaan aikaan niiden hinnat nousivat 4,3 prosenttia, joten myynnin volyymi laski 3,2 prosenttia. Myynnin arvo säilyi edellisen vuoden tasolla, kun tarkastellaan pelkästään elintarvikkeita.
Elintarvikkeita ja alkoholittomia juomia myytiin vähittäiskaupassa tammi-maaliskuussa 3,5 miljardilla eurolla. Elintarvikkeiden osuus oli 3,1 miljardia euroa ja alkoholittomien juomien 396 miljoonaa euroa.
Elintarvikkeiden myynnin kehitys seuraa tuttua uomaa: valmiiden ruokien ja ruoka-annosten myynti vetää ja kotona valmistusta vaativien raaka-aineiden myynti vähenee.
Hinnankorotuksia on alkuvuoden aikana nähty useissa tuoteryhmissä. Suurimmat yksittäiset hinnanmuutokset löytyvät kahvista, jonka hinta on noussut vuodessa 39 prosenttia, ja tuoreesta kalasta, hinnan nousua 28 prosenttia. Kuluttajahintojen nousu on näissä myös johtanut myydyn määrän laskuun: tuoreen kalan myynnin määrä on laskenut 36 prosenttia ja kahvin 27 prosenttia vuodentakaisesta.
– Tilastomme kiinnostavinta antia tänä vuonna ovat hinnanmuutokset ja niiden vaikutukset eri tuoteryhmien myyntiin ja suhteellisiin osuuksiin, toteaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Q1-julkaisun aineisto:
- Tilasto: Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto 1–3/2022
- Esitys: Elintarvikkeiden myynnin kehitys 1–3/2022
- Video: Keskeiset johtopäätökset
- Tilastokeskuksen tiedote
Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani ja M-ketju.