Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski maaliskuussa 2,9 prosenttia edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 maaliskuussa 1 697,7 miljoonaa euroa, mikä oli 2,9 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2021 maaliskuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat maaliskuussa 4,5 prosenttia vuoden 2021 maaliskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat maaliskuussa kaikkiaan 5,1 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 3,2 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat 2,5 prosenttia vuoden 2021 maaliskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli maaliskuussa 5,8 prosenttia. Helmikuussa inflaatio oli 4,5 prosenttia. Inflaation nousu johtui muuan muassa polttonesteiden hinnan noususta.
Päivittäistavaroiden myynti laski vuoden 2022 maaliskuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 4,3 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti laski maaliskuussa 2,1 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti laski vastaavasti 2,0 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti laski samaan aikaan 2,9 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti 1,8 prosenttia vuoden 2021 maaliskuuhun verrattuna.
– Pääsiäinen on ruokakaupan vuoden toiseksi suurin sesonki ja sen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle vääristää myyntitietojen vertailukelpoisuutta. Siksi maaliskuun myynnin kehityksestä saa todellisemman kuvan vasta huhtikuun myyntitietojen myötä. Torstaina julkaistaan vuoden ensimmäisen neljänneksen tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto, joka avaa myynnin rakennetta tarkemmin, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 1,0 prosenttia
Päivittäistavaroiden myynti laski vuoden 2022 tammi-maaliskuussa eniten pienmyymälöissä, 2,8 prosenttia vuoden 2021 tammi-maaliskuuhun verrattuna. Hypermarketeissa myynnin lasku oli 0,1 prosenttia vuodentakaiseen ajanjaksoon verrattuna. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 2,3 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 2,1 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti laski yhteensä 0,6 prosenttia.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-maaliskuussa yhteensä 3,8 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 4,3 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 3,3 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-maaliskuussa 1,2 prosenttia vuodentakaisesta.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.