Foodservice-tukkukaupan liikevaihto kasvoi maaliskuussa 45,8 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* foodservice-tukkukaupan liikevaihdon arvoksi kirjattiin vuoden 2022 maaliskuussa 194,8 miljoonaa euroa, mikä oli 45,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Vuoden 2022 maaliskuussa oli 23 toimituspäivää**. Vuoden 2021 maaliskuussa toimituspäiviä oli saman verran.

– Maaliskuun foodservice-tukkukauppojen kova myynnin kasvu osoittaa selvästi, että alan toipuminen koronapandemiasta on käynnistynyt. Ravintolat ovat ennustaneet vilkasta kesämyyntiä, joten on mielenkiintoista seurata tukkukauppojen myynnin kehitystä tulevina kuukausina, toteaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 21,7 prosenttia vuodentakaisesta

Foodservice-tukkukaupan kumulatiivinen liikevaihto tammi-maaliskuussa 2022 oli 481,7 miljoonaa euroa, jolloin nousua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli 21,7 prosenttia.

Tammi-maaliskuussa 2022 oli 63 toimituspäivää**, vastaavana ajanjaksona vuonna 2021 oli 62 toimituspäivää.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa.

*Kespro, Meira Nova Oy, Suomen Palvelutukkurit Oy, Valio Oy / Valio Aimo ja Wihuri Metro-tukku
**Toimituspäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai-perjantai) pl. arkipyhät.

Jaa julkaisu