Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi marraskuussa 2,1 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2021 marraskuussa 1 602,3 miljoonaa euroa, mikä oli 2,1 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 marraskuussa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat marraskuussa 2,2 prosenttia vuoden 2020 marraskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat samaan aikaan kaikkiaan 1,5 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 5,2 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat 0,5 prosenttia vuoden 2020 marraskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli marraskuussa 3,7 prosenttia. Lokakuussa inflaatio oli 3,2 prosenttia. Inflaation nousun aiheutti muun muassa polttonesteiden hintojen nousu.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2021 marraskuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 2,9 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi marraskuussa 2,7 prosenttia ja pienten supermarkettien 2,6 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti laski samaan aikaan 1,6 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti 2,4 prosenttia vuoden 2020 marraskuuhun verrattuna.

– Marraskuussa päivittäistavarakaupan myynti kehittyi varsin maltillisesti. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat ensimmäistä kertaa tänä vuonna yli prosentin, nousu oli 1,5 prosenttia. Koko päivittäistavarakaupan hinnat nousivat 2,2 prosenttia, sisältäen myös alkoholijuomat ja tupakan sekä käyttötavarat. Näyttääkin siltä, että volyymit eivät ole kasvaneet, vaan myynnin kasvu johtuu täysin hintojen noususta, arvioi Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-marraskuussa 3,1 prosenttia

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2021 tammi-marraskuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 4,3 prosenttia. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi tammi-marraskuussa 3,5 prosenttia ja pienten supermarkettien osalta kasvua oli 2,7 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti pysyi edellisvuoden tasolla ja pienmyymälöiden myynti sen sijaan laski 0,8 prosenttia vuoden 2020 tammi-marraskuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2021 tammi-marraskuussa yhteensä 1,5 prosenttia vuoden 2020 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 0,5 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 5,6 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-marraskuussa 0,7 prosenttia vuodentakaisesta.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Jaa julkaisu