Näytön paikka – pidä paperit hanskassa kassalla!
Kaupan uusi ikärajavalvonnan kampanja alkaa
Ikärajavalvottavia tuotteita ostamassa? Se on näytön paikka! Laki velvoittaa kauppaa varmistamaan, ettei alkoholia, tupakkatuotteita tai rahapelejä myydä alaikäisille. Päivittäistavarakaupoissa syyskuussa käynnistyvä kampanja kertaa ikärajavalvonnan pelisääntöjä.
Iän varmistaminen on osa kassahenkilön työtä ja ostajan velvollisuus, mutta ennen kaikkea se on yhteistä vastuunkantoa. Päivittäistavarakauppa haluaa muistuttaa, että iän todistaminen on normaali osa kaupassakäyntiä ja maksutapahtuman sujuvoittamiseksi paperit kannattaa ottaa esille jo ajoissa.
Näytön paikka -kampanjan keulakuvat ovat kansainvälisesti arvostetut jalkapalloilijat, Suomen maajoukkueissa pelaavat Helmareiden maalivahti ja kapteeni Tinja-Riikka Korpela ja Huuhkajien maalivahti Lukas Hradecky.
- Futiskentällä meillä kahdella on näytön paikka, mutta kassalla se on ihan jokaisella nuorella, joka ostaa ikärajavalvottavia tuotteita. Iän tarkastaminen on tärkeää ja papereiden näyttäminen aivan ok, siksi kassalle tullessa kannattaa esittää henkkarit pyytämättä, sanovat Korpela ja Hradecky.
Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa
Laki kieltää alkoholin, tupakan ja rahapelien myynnin alaikäisille. Ikä tarkastetaan kaupassa kaikilta näitä tuotteita ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Myös alkoholin ja tupakan välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty ja rangaistava teko. Muita kaupassa myytäviä ikärajavalvottavia tuotteita ovat muun muassa nikotiinivalmisteet, ilotulitteet sekä ikärajamerkityt tietokonepelit, elokuvat ja aikuisviihdelehdet.
Kun pelisäännöt ovat kaikille selvät ja toimintatapa yhtenäinen, on asiointi sujuvaa ja inhimilliset virheet iän arvioinnissa vähenevät. Ikänsä voi todistaa viranomaisen myöntämällä kuvallisella henkilökortilla, ajokortilla, passilla, muukalaispassilla tai pakolaisen matkustusasiakirjalla.
- Ikärajavalvonta on tärkeä osa kassahenkilöiden päivittäistä työtä. Suomen päivittäistavarakaupoissa tehdään vuosittain kymmeniä miljoonia ikärajatarkastuksia ja yritykset panostavat ikärajavalvonnan koulutukseen todella paljon, kertoo asiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä.
Näytön paikka -kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa syyskuusta 2021 alkaen. Somessa sitä voi seurata muun muassa Instagramissa, Facebookissa ja TikTokissa. Kampanjan toteuttavat Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset.
Kampanjan verkkosivu Näytönpaikkakassalla.fi
Ikätesti löytyy myös osoitteesta Mikäonmunikä.fi
Somessa Instagram | Facebook | TikTok
Tunnisteet: #naytonpaikka #pidapaperithanskassa