Toinen koronakesä vei kiinnostuksen kotona kokkaamiseen, valmisruokien myynti kasvoi viidenneksen

Huhti-kesäkuussa päivittäistavarakaupasta ostettiin reippaasti valmisruokia ja valmiita ruoka-annoksia (+20,2 %). Alkoholittoman ja vähäalkoholisen oluen myynnin kova kasvu jatkui trendiä seuraten (+31,4 %). Eniten väheni kotona valmistusta vaativien raaka-aineiden kuten kalan, lihan ja perunan myynti.

Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo myynnin kasvun hidastuneen toisella vuosineljänneksellä, mikä johtuu poikkeuksellisesta vertailuvuodesta. Lukuja verrataan huhti-kesäkuuhun 2020, jolloin päivittäistavarakaupan myynti kasvoi erilaisten koronarajoitusten takia ennätyksellisesti noin 10 prosenttia.

Myynnin kasvu oli selvästi nopeinta ruokatuotteiden tuoteryhmässä, johon kuuluvat muun muassa valmis- ja vauvanruoat. Myös alkoholittomien juomien, viljatuotteiden ja leivän myynti kasvoi päivittäistavaramyynnin kokonaiskasvua enemmän.

– Huhti-kesäkuussa suomalaiset ostivat raaka-aineiden sijaan enemmän valmiita ja nopeasti lämmitettäviä ruokia. Viime vuoteen verrattuna vihannesten myynnin kasvu pysähtyi. Tuorevihannesten myynti pysyi samana, mutta säilöttyjä ja pakastettuja vihanneksia myytiin vähemmän, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Q2-julkaisun aineisto:

– Tutustumalla liitteenä olevaan laajaan aineistoon saa varsin hyvän kuvan kuluttajakäyttäytymisen muutoksista päivittäistavarakaupassa, toteaa Luoto.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakenteen ja muutosten tilastointi alkoi vuonna 2020. Mukana ovat SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju.

Lisätietoja:
Päivittäistavarakauppa ry, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 040 068 8708

Jaa julkaisu