Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi helmikuussa 4,3 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2021 helmikuussa 1 483,3 miljoonaa euroa, mikä oli 4,3 prosenttia enemmän kuin helmikuussa 2020.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat helmikuussa 1,1 prosenttia helmikuusta 2020. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat 0,2 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 5,7 prosenttia*** ja käyttötavaroiden hinnat 1,0 prosenttia helmikuuhun 2020 verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos* eli inflaatio oli helmikuussa 0,9 prosenttia. Tammikuussa inflaatio oli myös 0,9 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi helmikuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 7,0 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi 3,9 prosenttia ja pienten supermarkettien 4,4 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti jäi vuodentakaiselle tasolleen ja pienmyymälöiden myynti laski 6,4 prosenttia helmikuuhun 2020 verrattuna.

– Päivittäistavaroiden helmikuun myynnin kehitystä voidaan pitää hyvänä, kun huomioidaan, että vuonna 2020 helmikuussa oli karkausvuoden takia yksi myyntipäivä enemmän. Suurmyymälöiden myynnin kasvu on ollut alkuvuonna erittäin voimakasta, lähes kaksinkertaista verrattuna keskimääräiseen myynnin kasvuun, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa 2021 eniten hypermarketeissa, yhteensä 9,2 prosenttia.

Suurissa supermarketeissa myynti kohosi 4,5 prosenttia ja pienissä supermarketeissa myös 4,5 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti kohosi yhteensä 1,3 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski 5,4 prosenttia tammi-helmikuuhun 2020 verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi-helmikuussa 2021 yhteensä 1,4 prosenttia vuoden 2020 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 0,1 prosenttia sekä alkoholijuomien ja tupakan hinnat 6,0 prosenttia. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-helmikuussa 1,4 prosenttia vuodentakaisesta.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.


*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2021 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019, 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Jaa julkaisu