Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?
Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).
Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisessa myyntitilastossa vuoden ensimmäisen neljänneksen lukuja verrataan tammi-maaliskuuhun 2020. Tuolloin koronavirus alkoi levitä, koettiin muutaman päivän hamstrauspiikki ja kuluttajat alkoivat varautua poikkeukselliseen aikaan.
Neljännesvuositilastoa tarkasteltaessa on pandemiasta johtuvien muutosten lisäksi syytä muistaa kausivaihtelu.
– Ruokakaupan toiseksi vilkkain myyntisesonki, pääsiäinen, osui tänä vuonna aivan huhtikuun alkuun, joten pyhien ruokaostokset tehtiin paljolti maaliskuun puolella. Viime vuonna pääsiäinen oli myöhemmin huhtikuussa, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Q1-julkaisun sisältö:
- Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto (lataa excel)
- Esitys elintarvikemyynnin rakenteesta ja kehityksestä
- Video, jolla käydään läpi muutoksia ja kiinnostavia nostoja
- Tilastokeskuksen tiedote
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakenteen ja muutosten tilastointi alkoi tammikuussa 2020. Mukana ovat SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju.
Lisätietoja: Päivittäistavarakauppa ry, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 040 068 8708