Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi maaliskuussa 9,7 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli maaliskuussa 1 642,7 miljoonaa euroa, mikä oli 9,7 prosenttia enemmän kuin maaliskuussa 2019.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat maaliskuussa 2,0 prosenttia vuoden 2019 maaliskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,8 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 4,9 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat sen sijaan laskivat 0,6 prosenttia edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli maaliskuussa 0,6 prosenttia. Helmikuussa inflaatio oli 0,8 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi maaliskuussa eniten pienissä supermarketeissa, yhteensä 11,1 prosenttia vuodentakaisesta. Suurien supermarkettien myynti kasvoi lähes yhtä paljon 11,0 prosenttia. Hypermarkettien myynti ylsi 10,7 prosenttiin ja valintamyymälöiden myynti kasvoi maltillisemmin yhteensä 5,8 prosenttia. Pienmyymälöissä myynti sen sijaan laski 7,3 prosenttia edellisvuoden maaliskuusta.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 7,6 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa eniten hypermarketeissa myynnin kasvaen 9,5 prosenttia. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi 8,4 prosenttia vuodentakaisesta. Pienten supermarkettien myynti kasvoi samaan aikaan 7,5 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti kohosi 3,2 prosenttia. Pienmyymälöissä myynti vastaavasti laski 3,0 prosenttia vuoden 2019 tammi-maaliskuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi-maaliskuussa yhteensä 1,8 prosenttia vuoden 2019 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,6 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 4,5 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat sen sijaan laskivat tammi-maaliskuussa 0,7 prosenttia vuodentakaisesta. 

Toimialan kehitykseen vaikutti koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne.

– Ravintolakanavan myynnin hiipuminen näkyi vastaavasti noin puolen kuukauden osalta maaliskuussa vähittäiskaupan kasvuna. Poikkeustilanteen alku aiheutti kuluttajien keskuudessa tuotteiden hamstrauspiikin, joka tasoittui selvästi loppukuun aikana. Kaupan yrityksistä saadun tiedon mukaan kauppojen asiakasmäärät ovat laskeneet, mutta keskiostos kasvanut selvästi, toteaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018 ja 1.1.2019. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2019 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Reetta-Maria Salokannel p. 029 551 3657

Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin maaliskuussa 2019 ja 2020 kuvioina ja taulukkoina (pdf)
Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys maaliskuussa 2019 ja 2020 kuviona ja taulukkona (pdf)
Päivittäistavarakaupan myynnin, hintojen sekä volyymin kehitys neljännesvuosittain (pdf)
 

Jaa julkaisu