Turvallista työskentelyä ja asiointia päivittäistavarakaupassa

Kysymyksiä ja vastauksia liittyen asiointiin päivittäistavarakaupassa koronapandemian aikana kootaan
päivittyvään listaan tänne.

PTY on ohjeistanut jäsenyrityksiään toiminnasta koronavirustilanteessa sen alusta alkaen. Päivittäistavarakaupan myymälät voivat ottaa käyttöönsä keinoja koronaviruksen leviämisen estämiseksi oman harkintansa ja tarpeidensa mukaisesti. Virallisia toimenpidesuosituksia päivittäistavarakaupan alalla määrittelevät muun muassa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL sekä Ruokavirasto. Yrityksissä on tehty runsaasti sekä viranomaisten suosittamia että omaehtoisia toimenpiteitä.

Miten kaupan asiakas voi toimia estääkseen viruksen leviämistä?

Koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Tämä aiheuttaa haasteita sekä kassalla asioitaessa että kassajonoissa, kun ihmiset ovat lähietäisyydellä toisistaan. Lue keinoista, joilla pyritään suojaamaan sekä kassatyöntekijöitä että asiakkaita.

Asiakkaan kannalta tärkeintä on

  • olla asioimatta myymälässä sairaana tai edes oireettomana karanteenissa
  • huolehtia hyvästä käsi-, yskimis- ja aivastushygieniasta
  • pitää riittävä turvaväli (yli kaksi metriä) myymälän henkilökuntaan ja toisiin asiakkaisiin
  • asioida myymälässä suunnitelmallisesti ja mahdollisimman pienellä seurueella, mieluiten yksin

Seuraamme viranomaisten toimenpidesuosituksia ja toimimme niiden mukaisesti. Muutamme ohjeistuksiamme ja toimintatapojamme tarvittaessa.

Lue lisää:
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Ajankohtaista koronaviruksesta
Ruokavirasto: Usein kysyttyä koronaviruksesta ja elintarvikkeista kuluttajille
Ruokavirasto: Usein kysyttyä koronaviruksesta elintarvikealan yrityksille
Työterveyslaitos: Ohjeistus asiakastyöhön mm. kaupan alalla

Päivitetty 22.2.2021: Riittävä turvaväli on THL:n suosituksen (20.1.2021) mukaan yli kaksi metriä. (Tekstissä luki aiemmin 1-2 metriä.)

Jaa julkaisu