Päivittäistavarakaupan myynti ja markkinaosuudet 2019
Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa vuonna 2019 oli yli 18,6 miljardia euroa. Myynnin arvo kasvoi +2,5 % edellisvuoteen verrattuna. Päivittäistavaramarkkinan volyymikehitys oli +0,6 %.
Päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi 56,7 % ja ylsi lähes 110 miljoonaan euroon. Verkkokaupan osuus Suomen päivittäistavaramyynnistä oli 0,6 %. Verkkokauppa ylitti arvoltaan suurimman yksittäisen myymälän vuosimyynnin ja toi lähes 10 % päivittäistavaramyynnin vuotuisesta kasvusta.
Koko päivittäistavaravalikoimaa myyviä myymälöitä (pl erikois- ja kauppahallimyymälät sekä halpahinta- ja huoltoasemamyymälät) oli Suomessa 1.1.2020 yhteensä 2 789 kappaletta.
Markkinaosuuttaan kasvatti eniten K-ryhmä, kasvua oli +0,4 %-yksikköä. Myynti kasvoi K-Citymarketeissa (+5,1 %) ja K-Supermarketeissa (+4,1 %) selvästi keskimääräistä markkinan kehitystä nopeammin. S-ryhmä on edelleen markkinaosuudeltaan suurin kaupan ryhmä. Sen markkinaosuus laski -0,2 %-yksikköä. S-ryhmän ketjuista myynnin kehitys oli vahvaa Alepalla (+5,6) ja Prismalla (+3,6 %). Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi +2,4 %. Lidlin markkinaosuus pysyi ennallaan 9,6 %:ssa.
Tiedot perustuvat markkinatutkimusyritys Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteriin. Nielsen julkistaa tiedot vuosittain maaliskuussa.
Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä 2019
Ryhmä Markkinaosuus %
S-ryhmä 46,2 %
K-ryhmä 36,5 %
Lidl Suomi Ky 9,6 %
Tokmanni-konserni* 3,1 %
Minimani* 0,5 %
M-ketju** 0,4 %
Muut yksityiset* 3,6 %
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, puh. 0400 688 708
Pt-myynti sis. ALV.
Lähteet: Nielsen Päivittäistavaramyymälärekisteri, * -merkityt, lähde: PTY
** sis. käyttötavaramyyntiä. Lähde: PTY
Päivitetty 22.5.2020: Markkinaosuus ”Muut yksityiset” on 3,6 %, ei 3,7 %. Ero johtuu desimaalipyöristyksestä.