Kaupan omat merkit – paljon muutakin kuin hyvä hinta-laatusuhde

Kaupan omat merkit auttavat kuluttajaa pitämään ostoskorin hinnan kohtuullisena. Tuotteiden valmistajille ja kaupalle niistä on paljon muitakin etuja. 

Päivittäistavarakauppa haluaa tarjota monipuolisen ja kattavan tuotevalikoiman, jonka lähtökohtana ovat kuluttajien tarpeet ja odotukset. Kaupan omat merkit tarjoavat kuluttajille vaihtoehdon ostaa päivittäiseen elämään sopivia laadukkaita tuotteita edulliseen hintaan. 

Tuotteiden valmistajille ja kaupalle omilla merkeillä on muita tavoitteita. Kauppa pyrkii niiden avulla lisäämään asiakasuskollisuutta sekä vahvistamaan ketjubrändiä ja markkina-asemaa. Myös laadun parantaminen, toimitusketjun hallinnan varmistaminen ja katteen lisääminen on kaupalle tärkeää.  

Elintarviketeollisuuden yrityksille omat merkit mahdollistavat keskittymisen laadukkaan tuotteen valmistamiseen kaupan tarjotessa valmiin markkinointi- ja myyntikonseptin. Pienelle yritykselle kaupan oman merkin tuotteen valmistaminen voi tarjota tilaisuuden kasvattaa sekä asiakaskuntaa että liikevaihtoa. Kumppanuus kaupan kanssa voi avata ovet suuren yleisön suosioon tai luoda myyntikanavan ulkomaille asti.

Esimerkiksi Pielispakarin leipomo kolminkertaisti liikevaihtonsa – ja henkilöstönsä – saatuaan karjalanpiirakkansa myyntiin Pirkka-sarjaan. Lieksalainen leipomo vastaa laadukkaiden tuotteiden valmistuksesta ja K-ryhmä valtakunnallisesta myynnistä ja markkinoinnista. 

Primulan leipomo puolestaan sai pakasteruokaleipänsä vientiin Lidlin kansainvälisen verkoston kautta. Nyt vienti tuo neljänneksen leipomon 8,3 miljoonan euron liikevaihdosta. Ilman Lidl-yhteistyötä vienti olisi Leipomo Primula Oy:n toimitusjohtaja Hannu Hovin sanoin ”luultavasti nolla”.

Yritykset hyödyntävät omien merkkien valmistusta myös täyttääkseen tuotantolinjojen vapaata kapasiteettia. Muun muassa Kotimaista AB-jugurttia S-ryhmälle valmistavalle Arlalle kaupan omilla merkeillä on iso merkitys. Niiden avulla saadaan tuotantolinjojen lisäksi jakeluautot täyteen käyttöön ja logistiikkakustannukset kuriin.   

Toisille yrityksille kaupan omat merkit ovat puhtaasti liiketoiminnan ydintä. Sopimusvalmistaja Refresco Finland valmistaa juomia, keittoja ja tiivisteitä, joita kauppa markkinoi omilla merkeillään. Pyhäntäläinen Real Snacks puolestaan saa 60 prosenttia liikevaihdostaan kaupan merkeistä. Yritys valmistaa muun muassa Priima-snacksejä Tokmannille.

Kaupan omat merkit ovat kansainvälinen ja laajasti myös muilla kaupan toimialoilla käytössä oleva toimintamalli. Suomessa omien merkkien osuus kuluttajien päivittäistavaroiden ostoista on noin neljännes. Luku on eurooppalaisittain pieni, esimerkiksi Ranskassa ja Britanniassa omien merkkien osuus on noin 30–40 %.

Omat merkit ovat tärkeä osa päivittäistavarakaupan laajaa valikoimaa.

Lue lisää esitteestämme. Keräsimme siihen kokemuksia omien merkkien valmistamisesta ja niiden merkityksestä kuluttajille.

Kaupan omat merkit

Jaa julkaisu