Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi marraskuussa 2,1 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli marraskuussa 1 362,7 miljoonaa euroa, mikä oli 2,1 prosenttia enemmän kuin marraskuussa 2016.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat marraskuussa 0,2 prosenttia vuoden 2016 marraskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 0,3 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,1 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 3,3 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli marraskuussa 0,8 prosenttia. Lokakuussa inflaatio oli 0,5 prosenttia.
– Marraskuussa päivittäistavarakaupan myynnin kehitys oli hyvä. Erityisen ilahduttavaa on pienten supermarkettien myynnin vahva kasvu. Osa tästä kasvusta johtunee siitä, että pieniä aiemmin alle 400 m² kokoisia myymälöitä on aukiololain purkamisen myötä voitu laajentaa vastaamaan todellista asiakastarvetta. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten sääntelyä ja normeja purkamalla mahdollistetaan investointeja ja saadaan aikaan kasvua, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi marraskuussa eniten pienissä supermarketeissa, kaikkiaan 7,0 prosenttia vuoden 2016 marraskuuhun verrattuna. Suurten supermarkettien myynti kasvoi puolestaan 4,3 prosenttia ja hypermarkettien myynti 2,3 prosenttia. Myös pienmyymälöiden osalta kertyi kasvua 1,2 prosenttia vuodentakaisesta. Myynti laski marraskuussa ainoastaan valintamyymälöissä, yhteensä 7,3 prosenttia.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi marraskuussa eniten pienissä supermarketeissa, kaikkiaan 7,0 prosenttia vuoden 2016 marraskuuhun verrattuna. Suurten supermarkettien myynti kasvoi puolestaan 4,3 prosenttia ja hypermarkettien myynti 2,3 prosenttia. Myös pienmyymälöiden osalta kertyi kasvua 1,2 prosenttia vuodentakaisesta. Myynti laski marraskuussa ainoastaan valintamyymälöissä, yhteensä 7,3 prosenttia.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 1,6 prosenttia tammi-marraskuussa
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-marraskuussa eniten pienissä ja suurissa supermarketeissa, joissa molemmissa kasvua vuodentakaisesta kertyi 4,0 prosenttia. Hypermarkettien myynti lisääntyi samaan aikaan 1,9 prosenttia. Valintamyymälöissä ja pienmyymälöissä myynti supistui: valintamyymälöissä 5,2 prosenttia ja pienmyymälöissä puolestaan 3,0 prosenttia vuoden 2016 tammi-marraskuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-marraskuussa yhteensä 0,2 prosenttia vuoden 2016 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi- marraskuussa 1,0 prosenttia. Myös käyttötavaroiden hinnat supistuivat 1,3 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 4,3 prosenttia***.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market (mukaan lukien entiset Siwat ja Valintatalot), Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2016–2017 aikana 1.1.2016, 1.7.2016, 1.1.2017 ja 1.7.2017.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.
Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741
Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin marraskuussa 2016 ja 2017 kuvioina ja taulukkoina (pdf)
Jaa julkaisu