Hallituksen esitys uudeksi alkoholilaiksi on maltillinen ja tukee kotimarkkinoita

Hallitus antoi tänään eduskunnalle esityksen uudeksi alkoholilaiksi. Jotta lakiuudistuksen hyöty kotimarkkinoille ja valtion verotulojen kasvu toteutuvat täysimääräisesti, on uudistus toteutettava ripeästi ja hallituksen esittämässä muodossa.

Uudistus purkaisi paljon vanhentunutta byrokratiaa ja sallisi valmistustavasta riippumatta 0,8 % nykyistä vahvempien alkoholijuomien myynnin ruokakaupoissa. Tämä on varsin maltillinen askel kohti eurooppalaista sääntely-ympäristöä. Enintään 5,5 % erikoisoluiden myynnin vapauttaminen yhdessä ulosmyyntioikeuden kanssa luo aidon kasvumahdollisuuden maamme pienpanimoille. Valkoimien laajentuminen tukee samalla alkoholikulttuurissamme käynnissä olevaa siirtymää määrästä kohti laatua.

Alkoholilain uudistaminen esitetyssä muodossa on välttämätöntä, jos matkustajatuontia halutaan hillitä. THL:n tilastot kertovat, että alkoholin matkustajatuonnin määrä kasvoi selvästi vuonna 2016. Kasvu on jatkunut myös tänä vuonna. Matkustajatuonnin osuus vahvojen oluiden vähittäismyynnistä on yli 80 %, mikä tarkoittaa Suomelle merkittävää alkoholiverotulojen menetystä vuosittain.

– Tilanne ei muutu, ellei Suomessa vihdoin sallita enintään 5,5 % vahvuisten juomien myynti myös Alkon ulkopuolella. Viron veronkorotukset eivät riitä muuttamaan tilannetta varsinkaan kun myös Suomi päätti budjettiriihessään nostaa alkoholiveroja. Tämä tarkoittaa, ettei tuotteiden hintaero Suomen ja Viron välillä juurikaan kapene, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Aukiolojen vapauttaminen ei lisännyt kulutusta

Esitetty maltillinen lakiuudistus ei mullistaisi kulutustottumuksia. Tuotteiden verotuksesta johtuva hintaero ja kuluttajien makutottumukset säilyttävät keskioluen selvästi myydyimpänä tuoteryhmänä jatkossakin. Perinteisen nelosoluen ja uusien erikoisoluiden myynnin salliminen ruokakaupoissa onkin merkityksellistä etenkin matkustajatuonnin hillitsemisen sekä pienpanimoiden ja olutkulttuurin kehittymisen kannalta.

Saatavuuden lisääminen ei myöskään automaattisesti tarkoita alkoholin kokonaiskulutuksen kasvua. Kauppojen aukiolojen vapautuminen vuonna 2016 toi ruokakaupoille noin 15 uutta myyntipäivää ja lisätunteja viikonlopun myyntiin. Alkoholin myynti ei kuitenkaan lisääntynyt Suomen kaupoissa. Kaupan alalla lakiuudistus on erityisen tärkeä pienille myymälöille, alan työllisyydelle ja kattavan myymäläverkoston säilymiselle koko Suomessa.

Lisätietoja:

Kari Luoto, toimitusjohtaja, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0400 688 708

Jaa julkaisu