Tutkimus: Enemmistö suomalaisista sallii A-oluen ja mietojen viinien myynnin ruokakaupoissa

Enemmistö suomalaisista katsoo, että A-olutta ja mietoja viinejä tulisi voida ostaa elintarvikeliikkeistä. TNS Gallupin huhtikuussa 2017 tekemä haastattelututkimus kartoitti suomalaisten mielipiteitä alkoholijuomien myynnistä.

Suomalaiset suhtautuvat selvästi aiempaa myönteisemmin A-oluen eli nelosoluen myynnin vapauttamiseen. 57 % vastanneista katsoi, että A-olutta voidaan myydä vähintään viranomaisen myyntiluvan saaneissa elintarvikeliikkeissä. Vuonna 2016 tällä kannalla oli 50 % suomalaisista. Yli puolet (56 %) heistä sallisi myös mietojen viinien myynnin elintarvikeliikkeissä. Kannatus on pysynyt samana kuin vuonna 2016.

Keskiolutta ei haluta siirtää Alkoon. 88 % suomalaisista katsoo, että keskiolutta pitää voida ostaa elintarvikeliikkeistä. Alkoon keskioluen siirtäisi vain 6 % vastaajista. Suomalaisten näkemys keskioluen myynnistä on pysynyt vakaana useita vuosia.

– Suomalaiset ovat valmiita purkamaan alkoholijuomien myynnin sääntelyä. Esitetty alkoholilain uudistus, joka toisi korkeintaan 5,5 % oluet ja long drink -juomat elintarvikeliikkeiden valikoimaan on maltillinen ja tervetullut askel kohti liberaalimpaa sääntely-ympäristöä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Aukioloaikojen vapauttaminen ei lisännyt alkoholin myyntiä päivittäistavarakaupoissa

Kauppojen aukioloaikalain kumoaminen vuonna 2016 toi päivittäistavarakaupoille noin 15 uutta myyntipäivää sekä isoille myymälöille mahdollisuuden olla vapaasti auki myös lauantai- ja sunnuntai-iltaisin.

Lisääntyneestä myyntiajasta huolimatta alkoholin myynti ei vuonna 2016 lisääntynyt Suomen päivittäistavarakaupoissa, vaan säilyi edellisvuoden tasolla. Kokonaisuudessaan kotimaan alkoholin myynti väheni -0,6 %. Alkoholin kotimaanmyynnin jo useita vuosia kestänyt lasku jatkuu siis edelleen. Matkustajatuonnin määrä sen sijaan kasvoi selvästi vuonna 2016. Tiedot selviävät THL:n ja Valviran alkoholin myyntitilastoista.

– Pelot alkoholin kulutuksen kasvusta kauppojen vapaiden aukiolojen eli saatavuuden lisääntymisen myötä eivät ole toteutuneet. Kuluttajat eivät automaattisesti lisänneet alkoholiostojaan vain siksi, että kauppa on auki. Suomessakin alkoholijuomat nähdään yhä useammin ennen kaikkea osana ruokakulttuuria, Kari Luoto tiivistää.

TNS Gallup toteutti suomalaisten mielipiteitä alkoholijuomien myynnistä selvittäneen tutkimuksen huhtikuussa 2017 Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1002. Haastatellut edustavat maamme 15–79 vuotta täyttänyttä väestöä Ahvenanmaan ulkopuolella. Aineisto kerättiin puhelinhaastatteluin.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, puh. 0400 688 708
Johtaja Sakari Nurmela TNS Gallup Oy, puh. 040 578 5080

Liite:
Mielipiteet alkoholijuomien myynnistä (TNS Gallupin tutkimusraportti 2017, pdf)

Jaa julkaisu