Aukioloaikojen vapauttaminen ei lisännyt alkoholin myyntiä päivittäistavarakaupoissa

Kauppojen aukioloaikojen vapautus vuonna 2016 ei lisännyt alkoholin myyntiä Suomen päivittäistavarakaupoissa. Muutos toi päivittäistavarakaupoille noin 15 uutta myyntipäivää, joiden aukioloa laki ei enää kiellä. Lisäksi yli 400 m² myymälät saavat nyt olla vapaasti auki myös lauantai- ja sunnuntai-iltaisin, joten koko viime vuoden niistä on voinut ostaa alkoholia viikonloppuisinkin kello 21 asti.

Lisääntyneestä myyntiajasta huolimatta alkoholin myynti ei vuonna 2016 lisääntynyt Suomen päivittäistavarakaupoissa, vaan säilyi edellisvuoden tasolla. Kokonaisuudessaan kotimaan alkoholin myynti väheni -0,6 %. Alkoholin kotimaanmyynnin jo noin kymmenen vuotta kestänyt lasku jatkuu siis edelleen. Tiedot selviävät Valviran tuoreesta alkoholin myyntitilastosta.

– Pelot alkoholin kulutuksen kasvusta kauppojen vapaiden aukiolojen eli saatavuuden lisääntymisen myötä eivät ole toteutuneet. Alkoholin myynti ei kasvanut, vaikka päivittäistavarakaupan myynti kokonaisuudessaan kasvoi prosentin verran vuonna 2016. Kuluttajat eivät siis automaattisesti lisää alkoholiostojaan vain siksi, että kauppa on auki ja ostaminen mahdollista, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiivistää.

Matkustajatuonti kääntyi reippaaseen kasvuun

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen helmikuussa julkistama tutkimus osoittaa, että alkoholin matkustajatuonti ei ole vähentymässä vaan päinvastoin kasvoi peräti 13,3 % vuonna 2016. Oluen matkustajatuonti kasvoi 15,7 % ja lonkeron jopa 30,6 %. Absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna matkustajatuonnin alkoholimäärä vastaa lähes 200 Alkon myyntiä. Alkolla on Suomessa kaikkiaan 353 myymälää.

– Alkoholilakiin esitetty muutos, joka sallisi enintään 5,5 % vahvuisten alkoholituotteiden myynnin myös Alkon ulkopuolella, vähentäisi merkittävästi matkustajatuontia. Taloustutkimus arvioi tammikuussa, että vahvan oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonti Virosta vähenisi jopa 50 % ja kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti 25 %. Samalla kotimaan alkoholijuomaverojen tuotto kasvaisi noin 35 miljoonaa euroa ja kulutuskäyttäytymisen muutoksen myötä kulutus ohjautuisi edelleen väkevistä kohti miedompia juomia, Kari Luoto toteaa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0400 688 708

Jaa julkaisu