Päivittäistavarakaupan myynti ja kaupan ryhmittymien markkinaosuudet 2016 julkistettiin
Päivittäistavaroiden myynti Suomessa oli 16,738 miljardia euroa vuonna 2016 ja myynnin arvo nousi 0,9 % vuoteen 2015 verrattuna. Tiedot selviävät markkinatutkimusyritys Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteristä. Nielsen julkistaa tiedot vuosittain maaliskuussa.
Nielsenin mukaan viime vuoden 1,6 % volyymikehitys oli vahvin sitten vuoden 2007. Kaupan piristymiseen vaikuttivat kaupan aukioloaikojen vapauttaminen vuoden 2016 alussa, hintatason lasku ja koko 2010-luvun laskussa olleen kuluttajaluottamuksen kääntyminen nousuun.
Koko päivittäistavaravalikoimaa myyviä myymälöitä (pl. erikois- ja kauppahallimyymälät) oli Suomessa 1.1.2017 yhteensä 3002 kappaletta.
Lue Nielsenin tiedote kokonaisuudessaan täältä.
Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä 2016
Tiedot perustuvat Nielsenin myymälärekisteriin S-ryhmän, K-ryhmän ja Suomen Lähikaupan osalta. Muiden ryhmittymien markkinaosuudet perustuvat PTY:n jäsenyrityksiltään saamiin myyntitietoihin. Tämän vuoksi PTY:n ilmoittama Lidlin markkinaosuus eroaa Nielsenin ilmoittamasta arviosta.
Ryhmä Markkinaosuus %
S-ryhmä 47,2 % (+1,3 %)
K-ryhmä 36,2 % (+3,4 %)
Lidl Suomi Ky* 9,3 % (+0,3 %)
Tokmanni-konserni*** 1,7 % (0,0 %)
Suomen Lähikauppa Oy 1,5 % (-4,9 %)
(11.4.2016 asti)
Stockmann* 1,0 % (-0,1 %)
M-ketju** 0,6 % (0,0 %)
Minimani* 0,6 % (0,0 %)
Muut yksityiset* 1,9 % (-0,1 %)
Pt-myynti sis. ALV. Suluissa kehitys vuoteen 2015 verrattuna.
Kesko Oyj. osti Suomen Lähikauppa Oy:n huhtikuussa 2016.
Lähteet:
Nielsen Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri
* -merkityt, lähde: PTY
** luku kokonaismyynti, sis. käyttötavarat. Lähde: PTY
*** Tokmanni-konserni sis. kaikkien Tokmannin myymälöiden pt-myynnin, lähde PTY. Nielsenin myymälärekisteri sis. vain osan Tokmanneista.