Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi kesäkuussa 2,9 prosenttia edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli kesäkuussa 1 458,9 miljoonaa euroa, mikä oli 2,9 prosenttia enemmän kuin kesäkuussa 2015.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat kesäkuussa 1,1 prosenttia vuoden 2015 kesäkuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 1,6 prosenttia ja käyttötavaroiden 0,8 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 0,9 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli kesäkuussa 0,4 prosenttia. Toukokuussa inflaatio oli 0,3 prosenttia.
– Päivittäistavarakaupan ensimmäisen vuosipuoliskon 1,4 % kasvua voidaan pitää hyvänä etenkin kun elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinta on samaan aikaan laskenut 1,6 %. Erityisen ilahduttavaa koko kotimaisen elintarvikeketjun kannalta on myynnin volyymin eli kappalemäärien kasvu. Keskeiset tekijät volyymikasvun takana ovat alentunut hintataso ja aukioloaikojen vapauttaminen. On todella tärkeää, ettei orastavaa kasvua nyt tukahduteta kulutusverojen nostamisella, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.
– Päivittäistavarakaupan ensimmäisen vuosipuoliskon 1,4 % kasvua voidaan pitää hyvänä etenkin kun elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinta on samaan aikaan laskenut 1,6 %. Erityisen ilahduttavaa koko kotimaisen elintarvikeketjun kannalta on myynnin volyymin eli kappalemäärien kasvu. Keskeiset tekijät volyymikasvun takana ovat alentunut hintataso ja aukioloaikojen vapauttaminen. On todella tärkeää, ettei orastavaa kasvua nyt tukahduteta kulutusverojen nostamisella, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.
Päivittäistavaroiden myynti supistui kesäkuussa pienmyymälöissä ja valintamyymälöissä. Pienmyymälöiden myynti laski 10,4 prosenttia ja valintamyymälöiden 4,0 prosenttia vuoden 2015 kesäkuuhun verrattuna. Muissa myymälöissä myynti kasvoi vuodentakaisesta. Pienten supermarkettien myynti lisääntyi 2,4 prosenttia, suurten supermarkettien 7,0 prosenttia ja hypermarkettien 4,4 prosenttia.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 1,4 prosenttia tammi-kesäkuussa
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 1,4 prosenttia vuoden 2015 tammi-kesäkuusta. Myynti kasvoi suurissa supermarketeissa 6,2 prosenttia ja hypermarketeissa 2,2 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski. Eniten laskua kertyi pienmyymälöissä, joissa myynti supistui 12,3 prosenttia vuoden 2015 tammi-kesäkuusta. Valintamyymälöissä myynti laski puolestaan 4,5 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 0,4 prosenttia edellisvuodesta.
Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-kesäkuussa yhteensä 1,2 prosenttia vuoden 2015 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-kesäkuussa 1,6 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,0 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 0,5 prosenttia.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-citymarket, K-supermarket, K-market, K-market Neste-asemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015 ja 1.1.2016. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2016 aikana.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.
Vähittäiskauppojen aukioloaikoja säännellyt laki kumottiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen kaupat ovat saaneet vapaasti päättää aukioloajoistaan.
Lisätietoja:
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Milka Suomalainen p. 029 551 2912
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741
Tilastokeskus, aktuaari Milka Suomalainen p. 029 551 2912
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741
Liitteet:
- Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin kesäkuussa 2015 ja 2016 kuvioina ja taulukkoina (pdf)